10 km: 2ó15p

10 km: 2ó15p

Két óra és 15 perc volt a gyakorlati menetidő egy 10 km-es útszakaszon a budapesti XIII. kerületből az M1 kivezető szakaszáig egy esős napon ’21 novemberében, és ez bár különösen sok, azért egyedi esetnek nem neveznénk. Nem túlzás kijelenteni, hogy a főváros bizonyos napokon és időpontokban alkalmatlanná vált az autós közlekedésre. Ugyanakkor vannak helyzetek, amikor vagy mégis muszáj, vagy csak nem hisszük el, hogy tényleg annyira rossz lesz, mint amennyire végül lesz, ezért mégiscsak megpróbáljuk. A helyzet feszültségét mindenkinek magának kell feldolgoznia, de egy ilyen araszolós délután a kocsinkra is hatással van.

Nézzük, milyennel, és mit tehetünk a problémák megelőzéséért, enyhítéséért!

  • A start/stopos autók nagyon sokszor állítják le és indítják újra magukat egy ilyen helyzetben, ami ‒ mivel a töltés is kevesebb ‒ előbb-utóbb lemeríti az akkumulátort. Az újabb kocsik ilyenkor csak kikapcsolják a start-stop rendszert, de a régebbiekre van, hogy nekünk kell figyelni. A megoldás nem percenkénti motorleállításra és -indításra van kitalálva, úgyhogy ilyen helyzetben inkább mi magunk kapcsoljuk ki.
  • Bizonyos motortípusoknak nem tesz jót az alacsony fordulatszámú araszolás, és ha sok ilyen helyzetben használjuk, hajlamosak lerakódásokat létrehozni bizonyos pontokon, és nemcsak a dízelüzemű autókról van szó. Legalább hetente egyszer haladjunk vele fél órát egyenletes sebességgel, minimum 2000-es fordulaton, hogy kitisztíthassa magát a rendszer, mielőtt komolyabb és drágább gondokat okozna.
  • Különösen régebbi autóknál mindig ellenőrizzük a hűtőközeg megfelelő szintjét, ugyanis az araszolás még hűvösebb időben is megviseli a motorokat, és nagyon kellemetlen ilyenkor lerobbanni.
  • Ha lehet, őrizzük meg a nyugalmunkat, és ne próbáljunk trükkösen megoldani közlekedési helyzeteket, mert annak hamar koccanás lehet a vége. Nem a kerülőutakra gondolunk, az magánügy, hanem a „kanyarodósávon kerültem, de most visszasorolnék”, az „ide még beférek” és a „várd ki a sorod, te …” helyzetekre, amik végül nemcsak a koccanó feleknek okoznak bosszúságot, de minden más közlekedőnek is, fokozva a káoszt.
  • Az idegi terhelésen annyiban tudunk segíteni, hogyha a kocsit elhozza valamelyik szervizünkbe, akkor „dugótűrővé tehetjük” a járművet. Minden máshoz kitartást kívánunk!