A talán még mindig kissé misztikus 3D nyomtatás már most jelentős hatást gyakorolt a világra, a jövőben pedig még inkább átalakíthat számos ágazatot. Kétségkívül az autóipar is ezek közé tartozik, ahol legújabban a Porsche rukkolt elő ezzel az innovatív technológiával készülő alkatrészekkel. Az eredmény: egy eddig is roppant erős sportkocsijukból sikerült még többet kihozni!
Az éppen tíz esztendeje bemutatott Porsche 911 GT2 RS hathengeres, 3.8 literes boxermotorjának kereken 700 lóerő volt a csúcsteljesítménye. De csak mostanáig, a német gyártó ugyanis – a Trumpf és a Mahle cégekkel karöltve – 3D nyomtatással készített új dugattyúkat az erőforráshoz, amelynek hála mintegy 30 lóerő pluszhoz jutott a széria egyik csúcsautója.
Ami az eljárást illeti, a vállalat közlése szerint a dugattyúk nagy tisztaságú fémporból, rétegesen épülnek fel. A mesterséges intelligencia által vezérelt művelet során egy lézersugár olvasztja fel a felületet az alkatrészek kívánt alakjának megfelelően. A technológiának köszönhetően a rájuk ható terhelésre optimalizálva készülnek a dugattyúk, amelyekben hűtőcsatornákat is kialakítanak.
„Ezzel a módszerrel a hagyományos, kovácsolt változatnál 10%-kal könnyebb dugattyúkat tudunk előállítani. Az új alkatrészeknek hála növelhető a motor fordulatszáma, csökkenthető a dugattyúk hőmérsékleti terhelése és optimalizálható az égés” – árulta el Frank Ickinger, a Porsche innovatív fejlesztésekkel foglalkozó részlegének munkatársa.
A patinás márkánál nem először nyúlnak a 3D nyomtatáshoz, nemrégiben jelentették be például azt is, hogy egyes utcai modelljeiknél (pl. a 911-es és a 718-as szériáknál) ezzel a technológiával készülnek a kagylóülések. A cél itt a személyre (vagy stílszerűen: a testre) szabhatóság, amely a versenyautóknál alapvető elvárás, de a cég szeretné mindezt a tömeggyártásban készülő kocsik tulajdonosainak is lehetővé tenni. Ennek érdekében az ülőlap és a háttámla párnái készülnek 3D nyomtató igénybevételével.
Az innovatív eljárás legizgalmasabb felhasználását pedig alighanem a Porsche „Classic” részlegénél kell keresnünk: egy-egy legendás, ritka autóhoz ma már leginkább 3D nyomtatással lehet legyártani a szükséges, egyedi alkatrészeket.