A zéró emissziós überlimuzint a csillagos márka legalább annyira dinasztiateremtőnek szánja, mint annak idején az S-osztályt, amely máig a luxuskategória etalonja.
Ha korszakalkotó modellsorozatot keresünk a Mercedes történelmében, az S-klasse, vagyis a német prémiumautók – vitatott, de mégiscsak – csúcsa mindenképpen azok közé tartozik. A stuttgarti gyártó most bemutatta ennek az osztálynak az elektromos meghajtású, egyúttal teljesen új fejlesztésű, tehát nem az éppen futó S-osztályra épülő párját. A németek hivatalosan a világ első elektromos luxuslimuzinjaként aposztrofálják a kétségkívül rendkívül fontos újdonságot. Lehet, hogy szerénytelenül, de semmiképpen nem alaptalanul. Az EQS néven bemutatott modell egy új, teljesen az elektromos járművek számára fejlesztett platformra épül, amelyre még legalább két hasonló, prémium járművet terveznek, EQE, illetve EQE SUV nevekkel ellátva. (A nevek alapján lehet tippelni a jövevények kategóriájára is.)
A kocsi grandiózusságát a méretei is érzékeltetik: a hosszúsága 5,2 méter, amelyhez 1,9 méteres szélesség és 1,51 méteres magasság társul. Hátuljában nem csak két golfzsák fér el: a csomagtere alapból 610 literes. Kerekei szintén impozánsak, méretük 22 colos is lehet. Az autó formája megosztó, a Mercedes maga a dizájnról azt kommunikálja, hogy a különleges forma a funkciót szolgálja, így a karosszéria síkjába visszahúzódó kilincsek, vagy az övvonalnál található visszapillantó tükrök is az alapkoncepció mentén születtek. A szokatlan forma (lapos és széles) azt is jelenti, hogy a kocsi homlokfelülete több mint 2,5 négyzetmétert tesz ki.
A gyári előzetesek alapján már korábban is lehetett látni, hogy formabontó kabintéren dolgozik a Mercedes. A hatalmas, 56 colos „faltól-falig” Hyperscreen képernyő valóban az EQS különlegessége: a műszerfal teljes egészében beteríti az utasok előtti polcteret. Ezen a szinten persze a csúcstechnika is szinte alap: a belső rendszer öntanuló szoftvert kapott, amely akár 350 érzékelő segítségével képes kezelni az önvezetést. Másrészt személyre szabható: a tulajdonos igényei alapján képes „megtanulni”, hogy a sofőrnek mire van szüksége utazás közben.
Az újdonság egyúttal a hatótáv-verseny élére is ugorhat: az EQS hajtásláncával iparági mérce is lett, ugyanis 770 kilométert lehet vele megtenni egy feltöltéssel. A teljesítmény megszállottaknak elmondhatjuk, hogy a piaci bevezetéskor egy 333 és egy 524 lóerős verzió érkezik, a 762 lóerős csúcsverzió pedig jelenleg fejlesztés alatt áll – ahogy azt a Mercedes hivatalos anyagából megtudtuk. A kocsi alvázában lévő, modulokba rendezett cellák összesen 90 vagy 107,8 kWh-s felhasználható kapacitást kínálnak. A 400 V-os feszültséget használó egység akár 200 kW-os töltési teljesítményt is képes fogadni, így az akkumulátora csupán 31 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra, ami szintén rekordgyanús érték. (Kis fejszámolással: mintegy 5 perc alatt akár 100 kilométer hatótávot is nyerhetünk.)
A teljesítményadatok sportautós menetdinamikát sejtetnek: a kisebb teljesítményű EQS 450+ maximális teljesítménye 333 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 568 Nm. Ez a variáns álló helyzetből 6,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebességét pedig elektronika limitálja 210 km/h-ban. A következő lépcsőfok, az összkerékhajtású EQS 580 már 524 lóerős és 855 Nm nyomatékot szabadít az aszfaltra, míg a 0-100-as gyorsulása csak 4,3 másodpercig tart. Vajon mit ígér ezek után a csúcsverzió?
A Mercedes ígérete szerint 2022. első felétől Németországban már használható lesz az EQS önvezető rendszere is, amelyről ugyan nem pontosították, milyen szintet képvisel majd, de 60 km/h-s tempóig, illetve bizonyos autópályákon nagyfokú önvezetést ígérnek. Az újdonság ára még nem látott napvilágot, de nyilván nem lesz olcsó. A kereskedelmi forgalmazás kezdete nagyjából őszre várható, akkortól találkozhatunk útjainkon is a néma fenevaddal.
Nota bene: A Mercedes manapság ünnepli önálló márkájának a jubileumát, szintén nagy csinnadrattával övezve, csúcsmodellt alkotva. Nem nehéz felismerni a Maybach és az EQS hasonló paramétereit a grandiózusságtól a csúcstechnikán át a luxusig, de még a kéttónusú fényezés is erre rímel. De van egy nagy különbség: a Maybach a múlt előtt szalutál, míg az EQS a jövő felé nyit kaput.