„– Mit csináljunk, hogy az eddigieknél több autót tudjunk eladni? – Gyártsunk városi terepjárókat!” Ehhez hasonló párbeszédek a közelmúltban számos vállalatnál elhangozhattak, és ez várhatóan 2021-ben is így lesz. Vannak azonban, akik – többek közt a hagyományaikat szem előtt tartva – nem kérnek ebből a divathullámból. Ilyen a McLaren is, amelynek első embere nemrég egy interjúban erről, valamint az elektromos autózáshoz való viszonyukról is meglepő nyíltsággal beszélt.
„Mostanában rengetegszer megkapom a kérdést, hogy fogunk-e SUV-kat készíteni vagy előrukkolunk-e egy teljesen elektromos kocsival? A válaszom: nem, nem fogunk” – mondta Mike Flewitt, a McLaren vezérigazgatója nemrég az ausztrál whichcar.com portálnak. Az autós világ aktuális trendjeit elnézve mindkét „elhatárolódás” eléggé meglepő, azonban a wokingi cégnek megvannak az emocionális és a racionális indokai is erre.
Flewitt ugyanis hozzátette, a márkájuk lényegét a sportkocsik, a szuperautók és a sofőrközpontúság adják, ezért egyelőre elképzelhetetlen olyan területek felé kormányozni a brandet, amelyeknek semmi közük a McLaren történelméhez – egész egyszerűen nem lenne „hiteles” az emblémájuk pl. egy szabadidő-autón. Meglehetősen finom, de észrevehető „odaszúrás” ez azoknak a riválisoknak, akik a közelmúltban SUV fejlesztésére adták a fejüket (többek közt a Lamborghini, a Maserati, az Aston Martin és újabban a Ferrari is).
A növekvő piaci népszerűségnek örvendő szegmensek felé történő nyitás ellen szólhat az is, hogy a vezérigazgató szerint, ha van üzenet, amit a McLaren vevői sugallni akarnak nekik, akkor az az, hogy „ne gyártsatok túl sok autót”. Ennek jegyében a terveik közt is „csak” évi 4500-5000 példány értékesítése szerepel, hisz a vezetőség úgy véli, ilyen mennyiség mellett még képes az exkluzivitás élményét nyújtani egy McLaren.
Az SUV-k mellett pedig, ahogy fentebb is említettük, a tisztán elektromos modellekre is nemet mondanak Wokingban. Ez persze nem jelenti azt, hogy a hibridizáció ne nyerne teret náluk, sőt, Hewitt egyenesen úgy fogalmaz, hogy kevés esélyt lát arra, hogy 2022-23 után akárcsak egyetlen nem hibrid autót is eladnak majd. A vezérigazgató azonban leszögezi, erre egyetlen dolog készteti őket, méghozzá a szigorodó környezetvédelmi előírások.
A jövő plug-in hibrid McLarenjeibe a várakozások szerint a jól ismert V8-as kerülhet, azonban egyes elejtett félmondatok arra engednek következtetni, hogy a V6-os erőforrások is képben lehetnek. Az jó kérdés, hogy ha a fentiek alapján egy SUV-t nem lehetne „igazi McLarennek” nevezni, akkor mi a helyzet, egy V6-os, hibrid motorral felszerelt kocsival? Hewitt szerint éppen ezért a feladatuk most az, hogy megtalálják az alternatív technológiákban rejlő lehetőségeket, és az új normák közepette is olyan autókat alkossanak, amelyek méltóak a cég múltjához, egyúttal megalapozzák annak jövőjét.