Az élet minden területének megvan a maga „bezzegországa”, ahol minden sokkal fejlettebb, szebb, jobb, mint máshol. Az autózás világában – és persze sok más téren is – az egyik ilyen mindenképpen Norvégia, amely ezúttal sem cáfolt rá jó hírére. A skandináv ország ugyanis a mögöttünk hagyott esztendőben két előremutató szempontból is egészen figyelemre méltó statisztikákat produkált.
Kezdjük azzal, amelyik egyértelműen pozitív: a 2019-es év adatait összesítve ugyanis kiderült, hogy Oslóban tizenkét hónap leforgása alatt összesen csak egy halálos közlekedési baleset történt. Ezzel a norvégok természetesen toronymagasan lekörözik az összes hasonló méretű várost. Az egyetlen áldozat egyébként egy kerítésnek ütköző sofőr volt.
Az alacsony szám a szakértők szerint elsősorban a Vision Zero nevű közlekedésbiztonsági programnak köszönhető. Az 1997-ben a szomszédos Svédországból indult kezdeményezés lényege, hogy a csatlakozó nagyvárosok különböző óvintézkedésekkel igyekeznek nullára csökkenteni a végzetes balesetek számát. A norvég fővárosban például minden lehetséges eszközzel igyekeznek minimalizálni a belváros forgalmát, nem riadva vissza az olyan módszerektől sem, mint az útmenti parkolóhelyek biciklisávvá alakítása.
A statisztikák országosan is sokat javultak az utóbbi időben arrafelé: tavaly Norvégiában 101 halálos balest volt, ami kevesebb mint az ötöde a fél évszázaddal ezelőttinek. Összehasonlításképpen, Magyarországon 2018-ban (a 2019-es adatok még nem állnak rendelkezésre) 567-en haltak meg az utakon, ebből 49-en Budapesten. Javulás szerencsére itt is van, 1980-ban például csaknem háromszor ennyien vesztették életüket közlekedési balesetben idehaza.
A másik szembeszökő, friss norvég adat esetén már Önökre bízzuk, hogy mindez követendő példa-e vagy sem, mindenesetre napjaink trendjeinek nagyon is megfelel. Az északiaknál ugyanis a 2019-ben eladott újautóknak már a 42,4%-a volt elektromos, ami óriási világcsúcs. Az egy esztendővel korábbi szám 31,2% volt, azaz a tendenciát nézve valószínű, hogy a most megkezdett évben már az ottani újautós piac több mint felét a villanymotoros kocsik teszik majd ki.
A norvég tervek ráadásul még ennél is kicsit merészebbek, ők ugyanis úgy számolnak, hogy idén már 10-ből 6 értékesített újautó lesz elektromos, 2025-re pedig már a 100%-ot közelíti majd az arányuk. Mindez nem is elképzelhetetlen, ha belegondolunk, mennyi vadonatúj villanymodellt jelentenek be mostanság a gyártók. Tavaly a maga 11%-os piaci részesedésével a Tesla Model 3 volt a legkeresettebb Norvégiában, amely már idén jelentős riválisokat kaphat majd, mások mellett a Volkswagen ID3 képében.