Rossz tanuló diákoknál fordul elő, hogy otthon úgy dicsekszenek a kapott közepessel: mindenkié 1-es lett, de én hármast kaptam. Valami ehhez hasonló helyzet alakult ki a német autóklub, az ADAC már-már legendás nyári tesztjén.
A klub minden évben kétszer végez gumitesztet, ahol a téli szezon elején a téli, a nyári szezon elején a nyári mintázatokat és márkákat vizsgálják. Mindig egy-egy elterjedt méretet vesznek górcső alá, és ez alatt most a létező legalaposabb, hosszútávú, szigorúan objektív vizsgálatot kell érteni. Megnézik a gumik kopását, tapadását vizes és nedves úton, valamint vizsgálják a gördülési zajt. A pontozási rendszer jól tükrözi az életszerű napi használatot, a súlyozás miatt pedig az a termék nyer, amelyik a legkiegyensúlyozottabb összteljesítményt adja, miközben egyik paraméterében sem lehet kifejezetten gyenge. Nem túlzás kijelenteni, hogy nincs még egy ilyen precíz és pártatlan teszt a világon, ami a felhasználók számára is elérhető. Ahogy mondani szokták: ha valaki csak egy véleményt szeretne elolvasni abroncsvásárlás előtt, ez legyen az. A részletes teszt itt található: https://bit.ly/2tTt0ia, de az eredménytáblákat mi is közöljük.
A személyautók közül nagyon jó minősítést egy sem kapott, két gyártó kapott jót, míg a többieknek csak „kielégítő”-re futotta. Ez azonban nem eufemizmus, pontosan azt jelenti, hogy nyugodtan használható, megfelelő, de nem kiemelkedő. Szó nincs róla tehát, hogy a többi gumi rossz, csak azt, hogy a teljesítményük nem elég kiegyensúlyozott a jó teszteredményhez.
Nem így a furgonok és kisáruszállítóknál gyakori 215/65 R 16 méret tesztjénél, ahol – a szakemberek megdöbbenésére – még a közepes eredmény is kiemelkedőnek számított, a mezőny kétharmada pedig – mondjuk ki – elvérzett a megmérettetésen, és gyenge, vagy nagyon gyenge minősítést kapott. Na, ez az, amikor a félszemű a király, a legkirályabb pedig a félszeműek között egy Apollo márkájú abroncs volt a nála jóval ismertebb nevek előtt.