Akkor most mi is lesz a rendszámokkal?

Akkor most mi is lesz a rendszámokkal?

A hazai autós társadalom mindig méhkas módjára élénkül meg, amikor a rendszámtáblák reformja kerül szóba, sokak lelki szemei előtt ugyanis rögvest az ehhez kapcsolódó extra ügyintézés és persze kiadás jelenik meg. A napokban a Magyar Autóklub „kavarta fel az állóvizet”, amikor arról írt, értesülései szerint már jövő tavasszal jöhet az új formátum. Egy biztos, sok időnk már nincs a cserékig, így a kérdés adott: milyenek lesznek az új rendszámaink?

Azt, hogy mekkora port vert fel a fenti hír, jól jelzi, hogy az ügyben végül az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium is megszólalt, elismerve, hogy már zajlik az új rendszámtáblák körüli jogalkotási folyamat, azonban sietségre nincs ok, a jelenlegi karakterkészlet ugyanis még néhány évig kitart. Való igaz, a jelenleg futó S betű után még ott lesznek a T, V és Z kezdetű rendszámok (az U, a W és az X ugyebár a motorkerékpárok, utánfutók és pótkocsik miatt „foglalt”), ez pedig becslések szerint 2026-27-ig még „kiszolgálja” az új vagy épp importból behozott használt autókat.

Ezzel együtt szakértők biztosra veszik, hogy nem kell már addig várnunk az új formátumra – ami körül egyelőre rengeteg a kérdőjel. A korábbi években sokan biztosra vették, hogy ha egyszer felváltja valami az 1990-ben bevezetett 3 betű+3 szám kombinációt, akkor az a külföldön több helyütt bevett területalapú rendszer lesz. Magyarországon ez praktikusan azt jelenthetné, hogy az adott városra, járásra, netán megyére utaló két betű kerülne a rendszámok elejére – azonban jelen állás szerint inkább úgy fest, nem ebbe az irányba tapogatóznak a döntéshozók.

Sajtóhírek szerint a rendszámok 7 karakteressé válnak, és most valószínűbbnek tűnik, hogy 4 betűből és 3 számjegyből állnak majd, ahogy az a cikkünkben látható, a Magyar Autóklub által közzétett illusztráción is látszik. Ez tökéletesen megfelelne a minisztérium által minap megfogalmazott legfőbb kritériumnak, azaz hosszútávra megoldaná a kérdést, hiszen ez a kombináció összesen kb. 450 millió különböző lehetőséget rejt. És még ha bizonyos tiltások (pl. a könnyen összetéveszthető O és Q kezdőbetűk kihagyása) miatt a gyakorlatban ez valamivel kevesebb lenne, a kb. 4 milliós hazai autóparkot szinte az idők végezetéig ellátná.

A legfőbb kérdés persze az, hogy az újítás életbe lépésekor már az utakon lévő autók megtarthatnák-e „kifutásig” az eredeti rendszámukat, netán mindenkinek kötelező lenne a csere – nyilván utóbbi verziónál logikusnak tűnő váltási pont lehet a soron következő műszaki vizsga időpontja. A közelgő reform ezen kívül a rendszámok azonosításán alapuló informatikai rendszereket (pl. sebességmérés, útdíjellenőrzés) is új kihívás elé állítja, így van min dolgozniuk a szakembereknek a háttérben, ezzel együtt most már tényleg nemsoká megtudjuk, milyen rendszámokat is látunk majd a (közel)jövő magyar útjain.