Amikor nem elég 1 slusszkulcsra vigyázni

Amikor nem elég 1 slusszkulcsra vigyázni

Több mint 70 évvel ezelőtt, 1948-ban dobta piacra valaha volt talán legsikeresebb modelljét a Citroën. A 2CV-ből, vagy, ahogy felénk ismerték, a „Kacsából” összesen mintegy 9 millió példány gördült le a gyártósorokról. Akadtak azonban „limitált szériás” variációi is, mint a 4x4 Sahara, amelyet a világ első kétmotoros, négykerék-meghajtású kocsijának tartanak. A kuriózumszámba menő típus egyik „túlélője” nemrég borsos áron cserélt gazdát.

A kezdetektől fogva a széles tömegek számára is elérhető áron kínált „Kacsa” pontosan 40 évig volt gyártásban Franciaországban, majd két évig még Portugáliában is készült belőle néhány darab. A gyors sikernek hála a Citroën hamarosan többféle modelltípust is alkotott, amelyek néha csak egy-két apróságban tértek el az „igazi” CV2-től.

No, a 4x4 Sahara nem épp ezek közé tartozott. Külsőre azért sok minden nem különböztette meg az eredeti kiviteltől, ám a karosszéria alá pillantva már feltárulnak az érdekességek. Például, hogy az első és a hátsó kerekeket is egy-egy külön benzinmotor hajtja, ami egyfajta különleges négykerékhajtást eredményez.

Erre főként azért volt szükség, mert az 1958 és 1971 között gyártott modellt elsősorban az észak-afrikai francia gyarmatokra szánták, ahol a sivatagos terepen (innen a Sahara név) és a rossz minőségű utakon jól jött az extra erő. A két motornak megfelelően két váltóval és két üzemanyagtartállyal rendelkező, illetve két slusszkulccsal indítható típus kezdetben 2*12, majd 2*13, végül 2*14 lóerős kivitelben készült. A végsebessége a két motor csúcsra járatása esetén 105 km/h volt.

A Saharával végül nem robbantott bankot a francia cég, hiszen összesen 694 darab került forgalomba belőle. Becslések szerint ezek közül 30 olyan lehet, amely a mai napig üzemképes. Nem véletlen, hogy ezek a ritkaságok keresettnek számítanak a gyűjtők körében. Az egyik remek állapotban fennmaradt (amúgy 1963-as évjáratú) példány a közelmúltban a neves Sotheby’s aukciósház árverésén átszámítva nem kevesebb, mint 24 millió forintos összegért kelt el. Nem rossz ár egy „sivatagi kacsáért”.