A sajtó számtalan megközelítésből megzenésítette már, mennyire felmelegszik egy autó nyáron a napon. Sokaknak azonban sajnos még mindig nem nyilvánvaló, hogy a pillanatok alatt akár 50 fok fölé melegedő utastér akár 15-30 perc után is összeegyeztethetetlen az élettel. Azzal azonban kevesebben foglalkoznak, mégis mit tehetünk az autó felmelegedése ellen. Éppen ezért az Auto Check Center szervizhálózat mostani cikkében ezt próbáljuk meg összeszedni.
Mindenkinek ismerős a helyzet: a kocsi a tűző napon áll, a műszerfal, a kormány, a váltógomb, a biztonság öv csatja olyan forró, hogy puszta kézzel alig lehet megfogni. Ahogy beül az ember, azonnal ömleni kezd róla a víz. és már az ajtónyitás is olyan érzés, mintha a friss pogácsát akarnánk a sütőből kivenni. Egy ilyen kocsival kínszenvedés elindulni, szalonképes állapotban megérkezni sem könnyű, miközben a forróság szinte azonnal vészreakciókat indít a szervezetben, ami ingerlékenységgel, romló reflexekkel, bágyadtsággal párosul, márpedig ez nyilvánvalóan nem a legjobb kombináció.
Emellett a hőség és az UV-sugárzás az autót is csúnyán öregíti. A kalaptartó, a műszerfal fakul, az eresztékek lazulnak, a számtalanféle utastéri műanyag miatt az újabb, egyébként szagtalan kocsi bűzlik, mint egy olajfinomító a műszak végén. Az óhatatlanul ömlő verejték beszívódik az üléskárpitokba, a csúcsra járatott, arcunkba, mellkasunkra veretett klíma levegője pedig bár néhány percig kellemes, de elég hamar meg tud betegíteni. Lássuk tehát a megoldásötleteket!
Felmelegedés ellen
Az természetesen, hogy a többség, ha teheti, nyáron árnyékban parkolja le a kocsit. Erre azonban egyrészt nem mindig van mód, másrészt az árnyékok meglepően gyorsan mozognak, ahogy a nap körbe megy az égen. Hiába csak 1-2 órát töltöttünk valahol, az árnyékban leparkolt kocsink már jó eséllyel a tűző napon áll, mire beülünk. A legfelkészültebb „kiscserkészek” persze tudják, merre van a horizont kelet-nyugati tengelye, és az évszak, valamint a földrajzi szélesség ismeretében (praktikusan nyár és többnyire Magyarország, ennyit segítünk) meg tudják saccolni, hogy a bent töltött idő függvényében hova kell állniuk ahhoz, hogy mire kijönnek, a kocsi jó ideje árnyékban álljon, de ez azért kevesek kiváltsága, főleg, ha az optimális hely már foglalt.
Ha nem marad más, mint napra állni, azért még van néhány lehetőségünk.
A takarásra elterjedtek a szélvédő mögé tehető hőtükrös, szigetelőanyagból készült vagy csak simán kartonból lévő takarások. Ezek közös problémája, hogy ekkor már az infrasugárzás bejutott az üveg mögé, ahonnan megint nem nagyon akar majd kimenni. Használatuk érezhetően javít valamit a helyzeten, de fontos, hogy az első és a hátsó szélvédő mögé is kerüljön ilyen. A belső napellenzőknél jobb, bár macerásabb megoldás, ha kívülről takarjuk el a kocsi első és hátsó szélvédőjét. Vannak olyan takarók, amelyeket az ajtónyílásba kell csíptetni, így kisebb eséllyel lopja el valaki, de bekamerázott korunkban jellemzően a tapadókorongos kivitelek sem tűnnek el a parkolás ideje alatt.
Hőguta ellen
Van, hogy nincs mit tenni, be kell ülni a kemencébe, és azonnal indulni is tovább. Ilyenkor is van azért, amit érdemes meglépni.
Illusztrációnk forrása: Wikimedia Commons