Árverésre bocsátották Niki Lauda „céges kocsiját”

Árverésre bocsátották Niki Lauda „céges kocsiját”

Képzeljük el, hogy 24 évesen besétálunk az új munkahelyünkre, aláírjuk a szerződésünket, majd a főnök a kezünkbe nyomja egy vadonatúj Ferrari slusszkulcsát. Valljuk be, kissé meseszerű történet, pedig legalább egyszer már megesett a történelemben: a későbbi háromszoros Formula–1-es világbajnok Niki Lauda „üdvözlőajándéka” ugyanis egy 365 GT4 2+2 kupé volt, amikor 1973-ban leigazolta a Ferrari istálló. A szóban forgó autót most egy online aukción „bárki” megveheti!

Laudának – mivel az amúgy tehetős családja ellenezte versenyzői karrierjét – a pályafutása elején többször is kölcsönt kellett felvennie, hogy be tudja magát vásárolni kisebb csapatokhoz. 1973-ra már úszott az adósságban, így a legjobbkor jött neki a Ferrari ajánlata, az olaszok által kifizetett összegből ugyanis ki tudta fizetni a hiteleit – a bevezetőben említett kocsi pedig már csak a hab volt a tortán.

A Ferrari 365 GT4 2+2-t (amelynek nevében a 365 az egy hengerre eső lökettérfogatra, a GT4 a négy felső vezérműtengelyre, a 2+2 pedig az ülések elrendezésére utal) 1972 és 1976 közt gyártották, ez idő alatt mindössze 524 példány készült belőle. Mind közül a leghíresebbet tehát maga Enzo Ferrari adta át Laudának, aki ezt követően nagyjából két évig használta, majd – annak dacára, hogy 1975-ben bezsebelte első vb-címét – a magas fenntartási költségek miatt túladott rajta. Addig azonban olyannyira nagy becsben tartotta, hogy a közelgő árverést szervező osztrák Dorotheum aukciósház által közzétett fotók tanúsága szerint saját maga mosta a járművet.

A 4.4 literes, V12-es, 340 lóerős motorral ellátott Ferrari eredetileg ezüstszínben pompázott, és harmadik tulajdonosa, Michael Denzel színeztette át a márka „DNS”-éhez jobban illeszkedő vörösárnyalatúra. Az átfestett Ferrari 365 GT4 2+2 ezt követően évtizedekre eltűnt a világ szeme elől, legutóbbi birtokosa már állítólag nem is tudott róla, hogy a kocsi annak idején a 2019-ben elhunyt osztrák pilótáé volt.

Nem ez lesz egyébként az első „világbajnoki előélettel” rendelkező jármű, ami gazdát cserél a Dorotheumon keresztül: nemrégiben az 1978-as vb-győztes amerikai Mario Andretti 1989-es évjáratú Lamborghini Countach-a került náluk virtuális kalapács alá. Az a kultikus jármű végül 460 ezer euróért (forintra átszámítva mintegy 190 millióért) kelt el. Niki Lauda Ferrarija esetén ennél azért szerényebbek a várakozások, a novemberben kezdődő és decemberig tartó licit ugyanis 30 ezer euróról (kb. 12,5 millió forintról) startol. Nem lenne azonban nagy meglepetés, ha az eleve különlegesnek számító modell, kiegészülve a nem mindennapi történetével végül ennél jóval többet is megérne a leendő vevőnek.