Úgy fest, hamarosan jelentős lépésre szánhatja el magát Franciaország, ahol napirenden van egy olyan javaslat, amely 2040-től megtiltaná a „hagyományos” üzemanyagokkal táplált autók árusítását, és az elektromos járművek egyeduralmát hozná el. Egyesek üdvözlik a kezdeményezést, mások azonban hozzáteszik: „nem eszik olyan forrón azt a kását”.
Először is, teszik hozzá a kritikusok, még az sem teljes mértékben eldöntött tény, hogy az elektromos autók – minden szempontot figyelembe véve – valóban sokkal jobbat tesznek a környezetnek, mint vetélytársaik. Gondoljunk csak például arra, hogy a töltésükhöz szükséges áramot is elő kell állítani valahogy, márpedig számos országban ez a károsanyag-kibocsátásban élen járó szénerőművekben történik. Magyarul, „amit nyerünk a réven, azt elveszítjük a vámon.”
De nemcsak ez utal arra, hogy egyelőre azért nem kell készpénznek venni a bevezetőben említett 2040-es dátumot. Maga a szóban forgó javaslat is eredetileg 2030-at jelölte meg célként, ám ezzel kapcsolatban maguknak az ötletgazdáknak is hamar be kellett látniuk, hogy nem tartható. Tíz év ugyanis egészen biztosan nem lett volna elég egy ekkora horderejű változás kikényszerítésére. Csak összehasonlításképpen, a francia autóparknak jelenleg mindössze 1,2%-a elektromos, 3,5%-a hibrid (2040 után elvben ők sem lennének kívánatosak), a maradék több mint 95% pedig valamilyen fosszilis üzemanyagot használ.
Ehhez sokan hozzáteszik azt is, Franciaország bizonyos értelemben maga alatt is vágná a fát, ha a világon elsőként bevezetne egy hasonló kollektív tilalmat, hiszen két autóipari nagyvállalata, a Renault és a PSA Csoport (ez tömöríti többek közt a Peugeot-t és a Citroënt) azok közé a gyártók közé tartozik, amelyek jelenleg meglehetős lépéshátrányban vannak az alternatív hajtású autók piacán.
A patinás francia gyártók az utóbbi években inkább a dízelek terén jeleskedtek, és várhatóan a közeljövőben is ez lesz a fő irányuk, mert szakértők szerint ezekkel lehet leghatékonyabban teljesíteni az Európai Unió rövidesen szigorodó emissziós előírásait.
A fentieket alapul véve tehát könnyen lehet, hogy a villanyautók hegemóniájának céldátuma még kitolódik majd néhányszor – ha egyáltalán sor kerül hasonló radikális lépésre.