Az autó lelke a motor, szokták mondani, de akkor a motor lelke bizony az akkumulátor, ami nélkül nincs az a hipersportautó, amit életre lehetne „lehelni”, ideértve vicces módon a villanyautókat is. Az Auto Check Center szervizhálózat aktuális cikkében következzen egy kis akkumulátoros okoskodás az igazi tél előtt.
Az autó akkumulátorával (ma már) nem sokat kell foglalkozni, az csak úgy „van”, gondolhatják az egyszeri sofőrök, ami az autó és az aksi első 4-5 évében akár igaz is lehet, miközben az akkumulátorhiba messze a leggyakoribb probléma az országúti menéseknél. Egy új jármű elektromos rendszere általában stabil, még nem korrodált, nem oxált el, nem lazult meg semmi, ezért a gyári akkumulátorral jellemzően télen-nyáron el tud indulgatni 4-5 évig anélkül, hogy az egész kérdéskör eszünkbe jutna. Ha lelkiismeretes szerelőhöz hordjuk a kocsit, akkor ő rámér az aksira évente 1-2 alkalommal (tipikusan tél előtt érdemes), és időben szól, hogy cserélni kell, mielőtt maga az akkumulátor tenné ezt szóvá egy fagyos reggelen.
Ha a szerelőnk az a fajta, aki kizárólag azzal a problémával hajlandó foglalkozni, amivel bevittük a járgányt (vagy azzal sem), akkor jobb, ha mi magunk figyelünk az akkumulátor kérdésére. Néhány apróság, amit érdemes megtenni az ügyben:
A start-stopos kocsikba eleve nagyobb akkumulátor kell (és ilyennel is szerelik azokat), épp a gyakoribb indítgatás miatt, mint azt a motor tömege amúgy indokolná. Ez nem baj, legfeljebb drágítja a cserét. Az viszont már bajt jelez, ha a start-stop rendszert folyamatosan letiltja az autó. Mint mondtuk, ez a sokadik (10-30, kocsija válogatja) újraindítás után akár természetes is lehet. De ha reggel a kocsi már úgy indul el, hogy eleve letiltja a start/stopot, és a motor bemelegedése után sem „engedi” meg újra, akkor szinte biztosan gyengül az akkumulátorunk akkor is, ha ez az indításnál még nem érződik. Nézessük meg!
Nem ritka eset, hogy a töltőre dugott, sok száz lóerős elektromos autót visszatérve nem tudja elindítani a gazdája, mert a 12V-os akkumulátor „elfáradt”, és nincs benne annyi erő, hogy felélessze a nagyfeszültségű rendszert. Amúgy a 12V-os akku vezérli a töltőelektronikát is… Ma már simán vannak 6-10 éves elektromos autók az utakon, amelyekben pont úgy cserélgetni kell a 12V-os akkumulátort kb. 5 évente, mint bármely másik kocsiban. Hiába tölti ugyanis a „nagy” rendszer a „kicsit”, ha a hagyományos ólomakku már nem képes mondjuk felvenni a töltést néhány cellazárlat miatt. Ugyanez lehet a helyzet, ha leállunk egy parkolóban a villanyautónkkal, leállítjuk, majd elkezdünk rádiót hallgatni, vagy égetjük a belső világítást. Már néhány óra alatt előfordulhat, hogy a kocsi nem fog beindulni. A legtöbb autó erre már figyelmeztet, de jobb, ha felkészülünk. Minden elektromos autónak van direkt erre programozott funkciója, amit ACC vagy ACCESSORY módnak neveznek, amikor ezeket az állóhelyzeti fogyasztókat a „nagy aksi” szolgálja ki. Ezt viszonylag egyszerű bekapcsolni (pl. fékpedál nyomása nélkül indítjuk a kocsit, váltó „P”-állásban), de ez márkánként, típusonként változik. Tanuljuk meg, hogyan működik a dolog, és inkább könyvből, mint a saját kárunkon. Ha sikerült, akár napokig hallgathatjuk a kedvenc zenénket az álló kocsiban.
Azért, hogy valami biztatót is mondjunk; sok villanyautónál külön rendszer van arra, hogy a 12V-os „kis” akku „lelkivilágát” figyelje, és felélessze magát, rátöltsön, ha kell. Ez kb. úgy működik, hogy a 12V-os folyamatosan ellát árammal egy elektronikát, ami figyeli annak feszültségét. Ha egy kicsit is leesik, feléleszti a „nagy” aksit, és 1-2 perc alatt visszatölti a hiányzó mennyiséget, aztán figyel tovább ‒ ha a 12V van abban az állapotban, hogy felvegye a töltést. Egy leállított elektromos ‒ ha van olyan okos ‒ ezt addig ismétli mondjuk néhány naponta, őrizve a saját üzemképességét, ameddig a „nagy” aksiban van szufla, ami azért sok hónapot jelent indulásra készen, ha teli akkumulátorral „támasztottuk le a szekeret”. Tehát még egy funkció, amiről nem árt, ha tudjuk, hogy van-e a kocsinkban. Amúgy egy 1000 lóerős villanycsoda, ha nem indul a 12V hibája miatt, ugyanúgy „bebikázható” egy kis Polskival, csak ne felejtsünk el hagyományos bikakábelt is vinni (amit nyilván a hagyományos, „kis” aksira kell tennünk).