Az elektromos kocsik egyre nagyobb térhódítása rengeteg szempontból hoz újat az utakon – azonban úgy fest, ez alól is vannak kivételek. Európa legnagyobb autóklubja, a német ADAC a napokban tette közzé az általa 2020-ban szervizelt járművek meghibásodási okairól készült statisztikát, ez alapján pedig a „hagyományos” és a villanymodelleknél is ugyanaz volt a leggyakoribb, „lerobbanáshoz” vezető alkotóelem: a 12 Voltos akkumulátor. Lássuk, milyen érdekes, sokak számára hasznos információkat olvashatunk még ki az adatsorból!
Az ADAC a tavalyi év során nem kevesebb mint 3,386 millió meghibásodott járművet vett kezelésbe, azaz nyugodtan mondhatjuk, meglehetősen átfogó képet tudnak alkotni a problémákról. És bár az adatok természetesen Németországra, azon belül is 2011 és 2018 között forgalomba helyezett autókra vonatkoznak, némi iróniával mondhatjuk, hogy a most 3-10 éves ottani kocsik nem kis része idővel használtként Magyarországon köt ki, így számunkra sem épp mellékesek az eredmények…
Először is, a tény, miszerint 2019-hez képest 2020-ban mintegy 10 százalékkal kevesebb meghibásodást regisztrált az ADAC, elsőre jól is hangozhatna – a szervezet azonban rögtön hozzáteszi, ez a visszaesés nagyjából megfelel a koronavírus miatt forgalomcsökkenésnek, azaz a fejlődés elsősorban nem a megbízhatóság javulásának, hanem a kevesebb megtett kilométereknek köszönhető.
A belsőégésű motorral felszerelt járművekkel kezdve a sort a legnagyobb hibaforrás toronymagasan a 12 Voltos akkumulátor volt: 2020-ban az autók kb. 46%-a emiatt került bajba. Ez még az egy évvel korábbi 42%-nál is több, ami vélhetően abból adódik, hogy a lezárások miatt sokan hetekig, hónapokig nem ültek volán mögé, ami nem épp az aksik malmára hajtja a vizet. A második leggyakoribb hibaokot a valamilyen módon a motorhoz kapcsolódó (pl. befecskendezés, gyújtás, érzékelők) esetek adták 16%-kal, majd jött az „Egyéb” gyűjtőnéven egy kalap alá vett karosszéria, kormány, futómű, fék (14%) és a szintén vegyesnek mondható, pl. a generátor, a világítás és az indítómotor bajait tömörítő kategória (10%).
Ahogy a bevezetőben is utaltunk rá, a villanyautóknál is ugyanaz az első helyezett, ráadásul a 12 Voltos akkumulátor itt már a meghibásodások több mint feléért (54%) felelt. Érdekesség, hogy az elektromos kocsik „specifikus” alkotórészei, mint a többnyire 400 Voltos aksi, az elektromos motor vagy a töltőrendszer elemei mindössze a hibák 4,4%-át okozták.
Az ADAC a fentiekhez hozzátette, a statisztikák javításáért a gyártók mellett maguk a kocsitulajdonosok is sokat tudnak tenni, a leggyengébb láncszemnek bizonyuló 12 Voltos akkumulátor esetén például annak rendszeres cseréjével, ellenőrzésével – amihez természetesen, sok más potenciális problémaforráshoz hasonlóan, tanácsos szakértő segítségét igénybe venni.