Betűzné, kérem?

Betűzné, kérem?

A vezető autómárkák kétségkívül a világ legismertebb brandjei közé tartoznak, mégis, ha hajszálpontosan le kellene betűzni egyik-másiknak a nevét, könnyen lehet, hogy többen zavarba jönnének. Egy közelmúltbeli felmérés erre most alaposan rá is világított – szerencsére azonban nem mifelénk, hanem az USA-ban. A vizsgálat során akadt olyan világhírű márka is, amelynél többen esküdtek egy hibás névváltozatra, mint a cég valódi nevére.

Az interneten időről időre nagy „sikert” aratnak azok a tartalmak, amelyek arról adnak tanúbizonyságot, hogy az Amerikai Egyesült Államok lakói nem igazán tudnak sokat a világ többi részéről: „azt hittem, Európa egy ország” – hangzik az egyik nagy karriert befutó videó emlékezetes mondata. Mindez persze valahol igazságtalan, hiszen alighanem, ha eleget keresnénk, bárhol lehetne találni olyan megszólalókat, akiken aztán nevethet a net népe.

Ezzel együtt egy friss kutatás most megint nem öregbítette az ottaniak hírnevét. A thezebra.com portál 1000 fő megkérdezésével végzett felmérést, amelyben 4 jól ismert autómárka pontos helyesírására voltak kíváncsiak. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az alanyoknak minden esetben felkínáltak 4 válaszlehetőséget, azaz, ha gonoszok akarnánk lenni, azt írnánk, még akkor is volt 25% esély a találatra, ha az illető soha nem is hallott az adott gyártóról.

Ehhez képest viszont az eredmények nem lettek túl fényesek. A legrosszabbul a Volkswagen járt, ahol csak a kitöltők 46%-a voksolt a jó verzióra, míg ennél többen (50%) voltak meggyőződve arról, hogy a „Volkswagon” a helyes változat. Szerencsére legalább a „Volckswagen” és a „Volxwagon” lehetőségek csak 3, illetve 1 százalékot kaptak.

Az elemzők mintegy mentségként igyekeznek hozzátenni, a világon a második legtöbb járművet eladó német vállalat nevével többnyire csak „VW” formában találkoznak az amerikaiak, így talán ez okozhatja a többség tudásbeli hiányosságát. Ettől persze még a dolog meglehetősen kínos marad.

A másik három vizsgált márka már jobban járt: a Ferrarinál 58%, a Lamborghininél 63%, a Porschénél pedig 76% voksolt helyesen. Azért a „Ferarri” és a „Lamborgini” verziók itt is bevittek 27, illetve 23 százaléknyi embert az erdőbe.

A felmérés kitért arra is, az egyes korcsoportok hogyan szerepeltek a teszten. Ez alapján minél fiatalabb volt egy kitöltő, annál nagyobb eséllyel találta el a helyes választ. A 18 és 24 év közöttieknél például már a Volkswagen esetén is a jól felelő tábor került többségbe.

Végezetül, azt azért nem árt leszögezni, hogy bár az eredményre nem lehetnek túl büszkék a tengerentúlon, azért egy 1000 fős mintából talán még nem kell messzemenő következtetéseket levonni egy több mint 300 milliós országra. És bár védeni nem akarjuk a résztvevőket, azért miután kinevettük magunkat a „volkswagonosokon”, lássuk be, Európában sem hozna biztosan átütő sikert egy olyan kérdőív, amelyben például a Chrysler hajszálpontos betűzése iránt érdeklődne valaki.