Ennyi pénzből a büntetésre is futja

Ennyi pénzből a büntetésre is futja

Vajon manapság azért rukkolnak elő a gyártók ennyi sportos SUV-modellel, mert tényleg erre van igény, vagy éppen fordítva: azért ekkora a kereslet rájuk, mert a csapból is ezek folynak? A kérdést eldönteni legalább annyira nehéz, mint a tyúk esetét a tojással. A tény azonban ettől még tény marad: a már így is bőséges kínálatú piaci szegmensben most épp a BMW állít csatasorba két új autót, és mérget vehetünk rá, hogy minden egyes darab gazdára is talál majd.

A BMW X5 M és X6 M kocsikról van szó, amelyeket a napokban lepleztek le, lényegében teljesen azonos műszaki tartalommal, ám markánsan elkülönülő karosszériaformával. Ha a nevek ismerősen csengenek, az nem véletlen: a müncheni autógyár szintén idén mutatta be az X5-ös divatterepjáróját, illetve annak kupésra hangolt változatát, az X6-ost. A jelek szerint pedig ezt a két modellt most a cég nagyteljesítményű járműveiért felelős „M-részleg” vette kezelésbe.

Az eredmény pedig magáért beszél: a 2,3 tonnás, összkerékhajtású, automata váltós kocsikba alapkivitelben is 600 lóerős és 750 Nm csúcsnyomatékú erőforrást építettek be. A 100 km/h-s sebesség már ezzel is 3,8 másodperc alatt elérhető (a 200-as tempó pedig 13,5 alatt), de „némi” felárért 25 plusz lóerő is vásárolható. A végsebességet 250 km/h-ban limitálják, igaz, „kiskapu” itt is akad: az úgynevezett M Driver’s Package megvásárlásával 290-ig kitolható a határ.

Az X5 M és az X6 M nagy tömegét és az ehhez képest nem mindennapos gyorsaságát látva aligha ér bárki meglepetésként, hogy a fejlesztők számára az egyik legnagyobb kihívást a biztonságos és hatékony fékrendszer kidolgozása jelentette. Előre 395 mm-es, hátulra pedig 380 mm-es tárcsák kerültek, ehhez pedig 21 (illetve igény esetén 22) colos felnik dukálnak. Gumikból elöl 295, míg hátul 315 mm szélesek lesznek használatban.

A 4,4 literes biturbó V8-as benzinmotor a tesztek alapján mintegy 13 litert fogyaszt majd. Ezzel természetesen lehetetlen az Európai Unióban hamarosan kötelezővé váló 95 g/km-es szén-dioxid kibocsátási átlagot betartani – sőt, sokan a gyártó által megadott 291-296 g/km-es értéket is túlzottan optimistának tartják. Éppen ezért úgy fest, az X5 M és az X6 M-ek árába ezen a kontinensen már a leendő büntetéseket is beépítették. Legalább is más magyarázatot nehéz találni arra, miért kerülnek majd az új modellek itt forintra átszámítva 42-46 millióba, míg a környezetbarát kérdésekben kevésbé szigorú USA-ban pl. „csak” 32-36 millióba.

Ezek után nem meglepő, hogy a két új típus hivatalos bemutatóját is a tengerentúlon, Los Angelesben tartják majd, a tervek szerint novemberben. A sportos SUV szegmens két friss szereplőjének piaci bevezetésére pedig jelen állás szerint 2020 áprilisáig kell várni.