Búcsút inthetünk a Mitsubishiknek?

Búcsút inthetünk a Mitsubishiknek?

Small but beautiful, azaz „Kicsi, de szép”. Ezt a nevet kapta a Mitsubishi napokban ismertetett új üzleti terve, amely a koronavírus-válság miatti veszteségek kezelésére született. A „kicsi” kifejezés szerepeltetéséből már nem nehéz kitalálni, hogy a stratégia jókora megszorítással, áldozatokkal jár. Többek közt azzal, hogy az idén 150 éves japán gyártó gyakorlatilag „feladja” az európai piacot.

A mögöttünk hagyott hónapok a teljes autóipart érzékenyen érintették, így különösen nehéz helyzetbe kerültek azok a márkák, amelyek már előtte sem a legsikeresebb időszakukat élték. Közéjük tartozik a Mitsubishi is, amely a friss becslések szerint a jelenlegi üzleti évet 140 milliárd jen, vagyis átszámítva csaknem 400 milliárd forint veszteséggel zárhatja.

Ezek után nem csoda, hogy a vezetőség a költségek lefaragása mellett döntött: két év alatt 20%-ot csípnének le a kiadási oldalról. Ennek része az is, hogy főként a kínai és a délkelet-ázsiai régiókra helyeznék a hangsúlyt, ahol erősnek mondható, 6,4%-os piaci részesedésük van. Összehasonlításképpen Európában és Észak-Amerikában ez az arány egyaránt 1% környéki. Konkrét összegekre lefordítva mindez úgy fest, hogy amíg Ázsiában tavaly 63,6 milliárd jen bevételt realizáltak, addig a világ többi részén együttvéve is csak ötödannyit (12,8 milliárd jen).

Ránk nézve ez azt jelenti, hogy a cég felhagy az Európának szánt modellek fejlesztésével, így jelen állás szerint hiába várjuk az L200-as következő generációját, az új Outlander SUV-t vagy a már szintén beharangozott Space Star névre keresztelt praktikus kisautót. A márkakereskedések a hírek szerint maradnak és továbbra is értékesítik a meglévő modelleket. Más kérdés, hogy a szigorodó uniós környezetvédelmi előírások miatt a mostani paletta forgalmazása rövidesen problémássá válhat, így végső soron a fentiek idővel a „háromgyémántosok” csaknem teljes eltűnéséhez vezethetnek.

Természetesen a vállalat illetékesei kiemelték, nem végleges lépésről van szó, és ha a körülmények javulnak, a legújabb autóik is eljuthatnak majd az öreg kontinensre. Az mindenesetre biztos, hogy a cégnél nem épp így szerették volna „ünnepelni” másfél évszázados fennállásukat. A rossz hírekből egyébként jutott az ázsiai piacra is, jövőre ugyanis véget ér a népszerű Pajero gyártása, sőt, ezzel párhuzamosan bezár a Mitsubishi gifui gyára is, ahol a többek közt a Párizs-Dakar ralikon hírnevet szerző terepjárók készültek.