Búcsúznak a Dodge „hagyományos” izomautói

Búcsúznak a Dodge „hagyományos” izomautói

A kultikus amerikai álomautók és a tradíciók szerelmeseinek az utóbbi években már „le kellett nyelni” az elektromos Ford Mustang vagy épp a villany-Hummer „békáját” – a jelek szerint pedig a Dodge vérbeli izomkocsijai lesznek a következők a sorban. A vállalatnál ugyanis a napokban megerősítették, 2023 decemberével leáll a belsőégésű motorral felszerelt Chargerek és Challengerek gyártása, helyüket pedig akkumulátoros modellek veszik át. Addig is azért gondoskodnak arról, hogy két zászlóshajójuk stílusosan zárjon le egy nagy korszakot.

Az 1900-ban alapított, ezzel az egyik legrégibb, ma is aktív autómárkának számító Dodge korábban egyike volt annak a csekély számú brandnek, amely ellenállt az elektromosítási hullámnak. Tekintve azonban, hogy az anyavállalat, a Stellantis konszern meglehetősen rosszul áll az USA-ban is egyre hangsúlyosabbá váló károsanyag-kibocsátási és fogyasztási statisztikákat illetően, ők sem kerülhették el a sorsukat.

A cég vezérigazgatója, Timothy Kuniskis persze igyekezett az átállás pozitív oldalát megfogni, amikor arról beszélt, a hagyományos motorok terén kezdik elérni a fejlesztési határaikat, így nemcsak a környezettudatosság, de tulajdonképpen a teljesítmény szempontjából is észszerű döntés elektromos meghajtásra váltani. „Ha egy technológia gyorsabbá teszi a Chargert, akkor miért ne használnánk?” – fogalmazott a villanyhajtással kapcsolatban Kuniskis.

Való igaz, a közelmúltban számos példát láttunk arra, hogy egy elektromos sportkocsi dinamika terén bőven felülmúlja „hagyományos” társait. A jövőre búcsúzó Chargerek és Challengerek csúcsverzióiban például 6.2 literes, V8-as Hemi-erőforrások találhatók, melyek teljesítménye 707 lóerő – márpedig ennek túlszárnyalásához bőven elegendő kettőt beépíteni a Stellantis által fejlesztett legerősebb, 449 lóerős villanymotorból. A határ pedig az elektromos csúcsautóknál tényleg szinte a csillagos ég, gondoljunk csak a Tesla Model S Plaidre, amely nemrég 1020 lóerővel és 2 másodperc alatti 0-ról 100 km/h-ra történő gyorsulással debütált.

Érdekesség, hogy az egyaránt a ’60-as években bemutatkozó Charger és Challenger esetén annak ellenére hagynak fel a belsőégésű motorokkal, hogy mindkét típus kifejezetten sikeresnek mondható ez idő tájt. A Charger a 2005-ös „újjászületése” óta összesen 3 millió példányban talált gazdára, míg a Challenger tavaly 7 év után letaszította a trónról a nagy rivális Ford Mustangot a legkelendőbb amerikai izomautók toplistáján.

A Dodge első embere utalt rá, hogy a 2024-ben érkező elektromos kocsik „megöröklik” a már bejáratott Charger és Challenger neveket, a klasszikus érától pedig 7 különleges változattal vesznek búcsút. A márka hívei ennek megfelelően jövőre megvásárolhatják majd a Demon, a Hellcat, a Redeye, a Scat Pack, a Shaker, a Jailbreak, valamint egy utolsó, később bejelentésre kerülő kiadás limitált szériás darabjait, melyek az ígéretek szerint egyaránt magukon viselik majd az izomautók hőskorának egy-egy jellegzetes védjegyét.