Egy ideig még nem kell félteni a klasszikus sportkocsikat

Egy ideig még nem kell félteni a klasszikus sportkocsikat

Régóta rebesgették, hogy az Európai Unióban küszöbön álló, a belsőégésű motorokra vonatkozó tilalom a luxussportkocsi-gyártókat érintheti a legérzékenyebben. Aki esetleg aggódott volna az olyan ismert márkák sorsa iránt, mint a Ferrari, a Lamborghini, a Maserati, a McLaren vagy épp az Aston Martin, az most némiképp fellélegezhet, a napokban elfogadott szabályok ugyanis tartalmaznak bizonyos engedményeket ezekre a kis volumenben termelő cégekre nézve. Ettől függetlenül nagyon úgy fest, hogy rövidesen a szupersportautók szegmense is végérvényesen átalakul.

Nem meglepő módon az utóbbi időszakban Olaszország lobbizott legerősebben azért, hogy az exkluzív brandekre más előírások vonatkozzanak a küszöbön álló zéróemissziós átmenet során, a világhírű sportkocsik hazája pedig részben sikerrel is járt. A közelmúltban (több mint 16 órányi tárgyalás után) létrejött megállapodás értelmében ugyanis az évente maximum 10 ezer járművet előállító vállalatok az eredeti 2029-es céldátum helyett egészen 2035-ig „sokkal szabadabban kezelhetik” az autók szén-dioxid-kibocsátási értékeit, mint a hagyományos, nagy gyártók.

A könnyítés azt jelzi, hogy a döntéshozók elfogadták a szuperkocsik szószólói által felhozott érveket, vagyis többek közt azt, hogy a kis példányszámok miatt ezeknek a járműveknek elhanyagolható a szerepük a közlekedés teljes károsanyag-kibocsátása szempontjából. Emellett az is az engedmény mellett szólt, hogy a szűk palettájú gyártók fejlesztési lehetőségei jóval korlátozottabbak, mint például egy nagy konszernnek (VW csoport, Stellantis stb.), ráadásul a luxusautók élettartama jóval hosszabb az átlagosnál, ami fenntarthatósági szempontból jó kiindulási alap.

A fentiek a gyakorlatban azt jelentik, hogy a nagy presztízsű márkák által előszeretettel használt (és a vevőkörük jókora része által alighanem el is várt) V8-as, V12-es benzinmotorok több mint egy évtizedig még maradhatnak a kocsikban. Más kérdés, hogy a villanyosítási hullám már így is elindult a szóban forgó brandeknél: a Ferrari és a McLaren például már jelenleg is rendelkezik plug-in hibrid modellekkel, és a hírek szerint a Lamborghininél sem kell már sokat várni erre. Ez pedig csak a kezdet, az első teljesen elektromos kocsiját a Ferrari 2025-re, a Lamborghini pedig az évtized második felére ígéri.

És ha már szóba kerültek a hibridek, a 2035-ben élesedő tilalom kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a most elfogadott változat nyitva hagyott egy „kiskaput” ennek a technológiának. Jelen állás szerint 2026-ban a brüsszeli testület felülvizsgálhatja, hogy a hibrid – illetve a C02-semleges üzemanyaggal hajtott – autók nem kaphatnak-e végül mentességet a száműzés alól. Mint azt az illetékesek kifejtették, jelenleg a hibrid kocsik kibocsátási értékei még nem megfelelőek, az alternatív üzemanyagok pedig nem gazdaságosak, de ha a következő években jelentős fejlődésen mennek át, nem kizárt, hogy az elektromos autók mellett ők is hosszabb távon a piacon maradhatnak.