Egyelőre ritka hajtással jön Európába az új Qashqai

Egyelőre ritka hajtással jön Európába az új Qashqai

A Nissan már korábban egyértelművé tette, hogy népszerű szabadidő-autója, a Qashqai legújabb generációja kizárólag hibrid hajtással érkezik Európába. A lágy hibrid verzió már itt is van az utakon, most pedig kiderült, a paletta rövidesen a vállalat „e-POWER” nevű, soros hibridnek nevezett technológiájával bővül. Mutatjuk, mi érdemes tudni erről a rendszerről, amelynek a jelek szerint japán cég fontos szerepet szán a villanyautózás felé történő átmenetben.

Az e-POWER megoldás 2016-ban debütált a Nissan Note kisautóban, a japán vásárlók pedig meglehetősen jól fogadták: a soros hibrid változat oroszlánrészt vállalt abban, hogy a Note 2018-ban a legtöbb példányban eladott kocsi lett a szigetországban. A sikeren felbuzdulva a Serena nevű kisbuszban és az új Kicks SUV-okban is helyett kapott a technológia, amely egy friss bejelentés szerint még idén Európát is meghódíthatja a mifelénk amúgy is kiemelkedően népszerű Qashqai révén.

Maga a rendszer egy benzinmotort, egy invertert, egy akkumulátort és egy villanymotort foglal magában. A „trükk” az, hogy a benzines erőforrás (amely egyébként 1.5 literes és 156 lóerős) nincs összeköttetésben a tengelyekkel, kizárólag egyfajta generátorként működik, vagyis az elektromos motort látja el energiával. A mozgatás tehát a Nissan Leaf-ből is ismerős villanymotor feladata, azaz a hamarosan nálunk is kapható Qashqai-ok kvázi elektromos autóként, sebességváltó nélkül vezethetőek.

A technológiának a gyártó szerint több előnye is van, ezek közül kiemelkedik, hogy az áramfejlesztőt meghajtó benzinmotor fogyasztás szempontjából végig optimális tartományban üzemelhet, ami takarékos használatot eredményez. A Nissan tájékoztatása szerint a Qashqai e-POWER modellek 5,3 liter üzemanyagot „esznek” 100 kilométeren, ami az SUV-szegmensben igencsak figyelemre méltó adat.

Mivel a villanymotor felel a hajtásért, az e-POWER felszerelt járművek tulajdonosai az elektromos kocsikra jellemző azonnali nyomatékleadást is élvezhetik. Nem mellesleg, a megoldás vonzó lehet azoknak is, akik az alternatív technológia nyújtotta vezetési élményre vágynak, de közben lemondanának a többórás töltésekről (hiszen a fentebb részletezett működési elvből következően az ilyen autók a hagyományos benzinkúton tankolhatók).

Érdekesség, hogy bár a soros hibridekre értelemszerűen csendes haladás jellemző, jelen esetben a gázpedál állását némiképp „összehangolják” a benzinmotor fordulatszámával, így a vásárlói fülek valamicskét mégiscsak érzékelhetnek majd abból, hogy egy „hagyományos” erőforrás (is) dolgozik a kocsijukban. 

A Nissannál hozzáteszik azt is, az e-POWER rendszerhez szükséges kisebb akkumulátor miatt az autók árát a tisztán elektromos kocsikéhoz képest alacsonyabban, valahol a „sima” hibridek környékén lehet tartani. A pontos ár tehát egyelőre kérdéses, de az már biztosnak látszik, hogy a Qashqai legújabb verziója hónapokon belül megjelenhet az európai kereskedésekben. A közeljövőben pedig várhatóan még nagyobb teret nyer ez a technológia, hiszen a japán márka ígérete szerint 2030 táján már minden új modelljében lesz elektromos erőforrás, az eddigiek alapján pedig a „villanyosítás” egyik fő eszköze náluk az e-POWER lehet.