Az egyetlen feltöltéssel megtehető távolság mostanra az elektromos járművek egymáshoz „méricskélésének” fő mérőszáma lett. Az Audi első embere viszont egy közelmúltbeli interjúban arra utalt, szerinte a jövő útja nem a nagy kapacitású akkumulátorok mindenáron történő beépítése, hisz hamarosan kisebb hatótávokkal is zökkenőmentesen használhatók lesznek a villanyautók. Ehhez persze rövid úton elég sok mindennek kellene történnie – kérdés, hogy fog-e?
Marcus Duesmann Audi-vezérigazgató nyilatkozatának időzítése persze nem véletlen, hiszen a német gyártó nemrég mutatta be az E-tron GT-t (és annak RS változatát), amellyel reményeik szerint a tőlük megszokott sportos kényelmet ötvöznék az egyre inkább elvárt elektromobilitással. Márpedig az új E-tron a maga 425 kilométeres hatótávjával nehezen állja ki a versenyt mondjuk a 650 km-t biztosító Tesla Model S-sel – és akkor az olyan közelgő modellekről, mint a Lucid Air (kb. 830 km) még nem is beszéltünk.
Innen nézve tehát Duesmann talán csak próbálja lebeszélni a potenciális vevőket arról, hogy a hatótáv alapján döntsenek köztük és a Teslák, vagy akár a konszernen belüli riválisnak számító Porsche Taycanok között. Ettől függetlenül azonban a mondatai mögött meghúzódnak racionális érvek is.
Kifejtette például, hogy a töltőhálózat mindenütt folyamatosan fejlődik, beleértve az állomások számának gyarapodását és a gyorstöltők teljesítményének javulását is. Ha ehhez hozzátesszük, hogy párhuzamosan (és eltérő megoldások mentén) több világhírű „laboratórium” is dolgozik az akkumulátorok energiasűrűségének javításán, ami szintén ugrásszerűen növelné az újratöltés nélkül megtehető távokat, akkor tényleg abba az irányba tartunk, hogy a tulajdonosoknak egyre kevésbé okoz majd fejfájást a lemerülő akksi vagy az újbóli energiafelvétellel járó túl hosszú várakozási idő.
Ami a konkrét kilátásokat illeti, az Európai Autógyártók Szövetsége nemrég hivatalos javaslatban szorgalmazta, hogy az Európai Unió 2024-ig növelje 1 millióra az elektromos töltőpontok számát. Összehasonlításképpen, jelenleg 224 ezerre becsülik ezek számát. Mint megjegyzik, ez kellene ahhoz, hogy a fogyasztók nyugodtabban választhassák az új technológiát. A szervezet úgy számol, a villanyautók arányának várható növekedése miatt az évtized végére már 3 millió töltőpontra volna szükség.
Egyébként így vagy úgy, de a hatékonyság fokozásában maguk az autógyártók is érdekeltek, hiszen – ahogy az Audi-vezér is kiemelte – a nagy akkumulátor túlságosan sok helyet foglal, nehéz és drága, ami jelentős kompromisszumok megkötésére késztet mindenkit. Innovációk révén tehát elvben olcsóbbak is lehetnének az elektromos járművek – hiszen ne feledjük, a vásárlók többségénél az eddig taglalt korlátozott használhatóság mellett továbbra is a magas ár a legnagyobb visszatartó erő, ha villanyra váltásról van szó.