Elektromos BMW-k: „legyen elég 1000 kilométer”

Elektromos BMW-k: „legyen elég 1000 kilométer”

Az elektromos autók tömeges elterjedésének jelenlegi legnagyobb akadályai közé tartoznak – a magas árukon kívül persze – a korlátozott hatótáv és a lassú újratöltés is. Sok más gyártó mellett a BMW is gőzerővel dolgozik a fenti kihívások megoldásán, egy friss nyilatkozat szerint pedig már olyan jól haladnak a fejlesztésekkel, hogy némi túlzással „vissza is kell fogni magukat”.

A német vállalat Efficient Dynamics (azaz „Hatékony Dinamika”) részlegének első embere, Thomas Albrecht a napokban a brit Autocar magazinnak adott interjújában elárulta, a hatodik generációs akkumulátoraik, melyeken jelenleg dolgoznak, mintegy 30%-os előrelépést hoznak mind a kapacitás, mind a töltési sebesség terén. Ez nem kis részben annak köszönhető, hogy a tervek szerint 2025-ben debütáló, részben Debrecenben készülő Neue Klasse járművek akkumulátoraiban már ők is a Tesla által preferált hengeres cellamegoldást alkalmazzák majd.

A szakember elmondása szerint a fentiek révén a néhány év múlva érkező BMW villanyautók hatótávja akár az 1000 kilométert is meghaladhatná – azonban a cégnél semmiképp sem szeretnének efölé a „bűvös határ” fölé menni. Albrecht ugyanis úgy véli, reálisan nézve nincs szükség arra, hogy a kocsik ennél hosszabb távolságot is meg tudjanak tenni egyetlen feltöltéssel.

És való igaz, az autósok túlnyomó többsége számára ez az érték már bőven a napi használati átlag felett van – ha pedig mégis útközben kellene újratölteni, a fent említett adatok alapján a Neue Klasse leendő képviselőbe kb. 2-3 perc alatt lehet majd újabb 100 kilométer megtételére elegendő energiát „fecskendezni” (DC-töltővel), ami már tényleg nincs vészesen messze egy benzines vagy dízeles kocsi tankolási idejétől.

Innen nézve a jövőben a BMW-nek már „csak” az ár terén kell áttörést elérnie ahhoz, hogy villanyautói minden téren reális alternatívát jelentsenek a „hagyományos” modellekhez képest. Ilyen téren pozitív előjel, hogy az új akkumulátorok gyártási költsége állítólag nagyjából a fele lesz a jelenlegieknek, amely megtakarítás ideális esetben a járművek vételárában is megjelenik majd.

Az eddigiek alapján azt hihetnénk, hogy a BMW a következő években „mindent feltesz” a villanyautókra. Ebből a szempontból érdekes egybeesés, hogy a vállalat vezérigazgatója, Oliver Zipse egy németországi technológiai fórumon sajtóértesülések szerint éppen arról beszélt: nagy hiba betiltani a belsőégésű motorral ellátott kocsikat, és ezzel párhuzamosan kizárólag az akkumulátoros járművekre támaszkodni. Zipse egyenesen odáig ment, hogy fenntarthatósági szempontból nem a mostanság előtérbe kerülő villanyautózás, hanem a hidrogénalapú technológia lenne a leginkább célravezető – ami persze nem meglepő vélemény azok után, hogy a BMW épp a közelmúltban jelentette be az iX5 Hydrogen nevű üzemanyagcellás SUV közelgő piacra dobását is.