Dodge Viper. Ezt a nevet hallva csaknem minden vérbeli autórajongónak meglódul a fantáziája. Egyeseknek a különböző számítógépes szimulátor játékokban vált nagy kedvencévé, mások az autóskártyák verhetetlen ászaként emlékeznek rá, míg sokaknak népszerű filmek üldözős jeleneteinek szereplőjeként égett a retinájába. Bizonyára sokan ábrándoztak már arról, milyen jó lenne vezetni egyet – és akkor már miért ne egy egészen különleges példányt, mondjuk a legelsőt. Nos, valaki már ezt az érzést is bármikor átélheti.
A napokban az USA Arizona államában található Scottsdale-ben rendeztek impozáns autós árverést, amelynek legnagyobb sztárja kétségkívül a 001-es sorozatszámot viselő Dodge Viper volt. A Bonham aukciósház licitjén végül 285 500 dollárt, azaz forintban kifejezve mintegy 86,5 millió forintot fizettek a különleges tételért, amely a körülményeket figyelembe véve nem is tűnik egetverően nagy összegnek.
És elsősorban nem is arra gondolunk, hogy a ’92-es évjáratú kocsi kilométerórája mindössze 6200 mérföldet, vagyis kicsivel kevesebb mint 10 ezer kilométert mutat, amivel maximálisan kiérdemli a használtautó-kereskedők olyan kedvenc kifejezéseit, mint az „újszerű állapotú” vagy a „megkímélt”. Ennél sokkal többet nyomott ugyanis a latban, hogy – amint már utaltunk rá – a detroiti gyártósorról elsőként legördült példányról van szó. Ha pedig ez nem volna elég, az előző (és egyben eddigi egyetlen) tulajdonos sem akárki: Lee Iacocca.
A tavaly elhunyt autómágnás olyan legendás típusok megszületésében játszott kulcsszerepet, mint a Ford Mustang, de később, a Chrysler csoporthoz igazolva, a Dodge Viper piacra dobásában is elévülhetetlen érdemei voltak. Pedig az nem kis vállalás volt, a cég ugyanis korábban főként a kompakt autóiról volt híres, erre 1992-ben előrukkoltak ezzel a kétüléses, ízig vérig sportverdával. A dolog bejött, hiszen a „Vipera” nemcsak kultikus modell lett, de a vállalatot is kihúzta szorult anyagi helyzetéből.
Mai szemmel nézve már kissé nehéz átérezni, mekkora „durranás” volt csaknem 30 évvel ezelőtt a 8.0 literes, 400 lóerős, V10-es motorral debütáló autó, amely 4,2 másodperc alatt gyorsult 100 km/h-ra, végsebessége pedig 266 km/h volt. Az 1490 kilogrammot nyomó kocsi városi forgalomban 20 liter üzemanyagot is megevett 100 km-en – de hát, senki se a fogyasztási mutatói miatt szerette.
A Viper összesen 5 generációt élt meg, az utolsó darabok 2017-ben készültek el – és ironikus módon újonnan nagyjából annyit kóstáltak, amennyiért a friss aukción gazdára talált legelső „ősük”. A vállalat hivatalosan a gyenge eladási adatok miatt mondott búcsút a kultikus járműnek. „Így múlik el a világ dicsősége” – mondhatnánk. Szerencsére azonban teljesen mégsem múlik el az a bizonyos dicsfény: a mostani árverés híre is mutatja, hogy az autózás mérföldköveinek számító típusok jócskán túlélik saját „temetésüket”.