Elmés „trükkel” térhet vissza a Jimny

Suzuki Jimny

Egy autó, amelynek paradox módon éppen a sikeressége okozta a vesztét. Röviddel ezelőttig még valahogy így gondolhattunk a Suzuki Jimny-re, amelynek már eddig is meglehetősen szövevényes története most újabb fordulatot vesz. Korábban úgy festett, hogy a mini SUV-tól a szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályok miatt el kell búcsúznia Európának, ám egy friss bejelentés szerint mégis maradhat – csakhogy immár haszongépjárműként!

Az 1970-ben „született” Jimny a méreteivel gyakran csalt mosolyt az arcokra az elmúlt fél évszázadban. Mi tagadás, a 2018-ban debütált negyedik generáció a maga kb. 3,5 méteres hosszával, 1,6 méteres szélességével és 1,7 méteres magasságával is meglehetősen kilóg a terepjárók mezőnyéből. Ennek ellenére – vagy éppen ezért – a fogadtatása minden képzeletet felülmúlt, Európában nem ritkán csak hosszas várakozás után lehetett hozzájutni.

És pontosan ez az, ami a bevezetőben is említett módon veszélybe sodorta a modell létét az öreg kontinensen. Mint ismert, az EU 2021-től jelentős bírságokat ró ki azon autógyártókra, amelynek személygépjárművei átlagosan több mint 95 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként. A 1.5 literes, 102 lóerős benzinmotorral ellátott, nagyjából 1100 kg-os Jimny-nél ez az érték 138 g/km körül van.

Ez önmagában még nem volna végzetes, hiszen a fenti határt flottaszinten kell érteni, vagyis a Suzuki többi modellje „lehúzhatná” az átlagot az elvárt tartományba. Csakhogy a Jimny-ből annyira sokat sikerült eladni, hogy azt nem nagyon lehet kompenzálni, vagy legalább is nagyon sok részben vagy egészen elektromos autó kellene hozzá. Márpedig a Suzuki, bár kétségtelenül elindult a hibridizáció útján, ebben egyelőre nem jár élen, így nem fért bele a kvóta feletti értékeket produkáló Jimny.

Most jön azonban a csavar – vagy, ha úgy tetszik, a kiskapu! A 95 g/km-es mutató személyautókra vonatkozik, míg haszonjárművek esetén a bűvös szám már 143 g/km. Ezek után nem meglepő, hogy a japán cég háza táján valakinek eszébe jutott: kár volna veszni hagyni ezt az amúgy sikeres piacot, ha a Jimnyt „néhány apró simítással” át lehet szabni úgy, hogy már a haszongépjárművekre vonatkozó szabályok alá essen.

Ez pedig most meg is történt, kiderült ugyanis, hogy a Jimny hamarosan kétüléses, belső elválasztó ráccsal felszerelt, növelt rakteres változatban tér vissza Európába. A „bevált recepten ne változtass” elv jegyében pedig a Jimny a kategóriaugrás ellenére szinte semmit sem változik, így maradnak az olyan védjegyei is, mint háromkaros, merevhidas felfüggesztés tekercsrugókkal vagy épp a robosztus létraalváz.

Azzal kapcsolatban, hogy a régi-új Jimny milyen áron és pontosan mikor érkezik, csak későbbre ígért információt a Suzuki, de alighanem már a megmaradás puszta híre örömmel tölti el a típus rajongóit.