Az autó nemcsak közlekedőedény, esetleg versenyzésre alkalmas játékszer, hanem mint minden, relatíve nagyértékű vagyontárgy, egyfajta indikátor is, ami rengeteg mindent elmond a tulajdonosáról. Ugyanakkor az autózás majd’ 100 éve megszokott formája mintha eltűnőben lenne, de vajon eltűnik-e egészen? A helyzet az autózás megszállottjainak nem rózsás, de a globális emberiség nem szükségszerűen veszít.
Az autóhoz annyi érzelmi, gazdasági, szociális, zenei és még ki tudja milyen réteg tapad, annyira része az egyetemes kultúrának, hogy aki ebben nőtt fel, el sem tudja képzelni, hogy a kocsik ne legyenek részei a mindennapjainknak. A teherautókkal és buszokkal együtt 2016-ban 1,32 milliárd autó(nak nevezhető jármű) volt a világon. Az eddigi számítások szerint a számuk a feltalálás óta minden 20 évben megduplázódik, szóval, ha így megy tovább, 2036-ban, alig 14 év múlva 2,8 milliárd autóval kellene számolni.
Ha Kínában az egy főre jutó autók száma megegyezne az amerikai értékkel, akkor csak Kínában egymilliárd autóra lenne szükség. Nem véletlen, hogy a 2017-ben legyártott 90 millió jármű negyede épp ott talált gazdára. Amúgy nem az amerikaiak állnak az élen az egy főre jutó autószámban, de az összes jármű számában sem. Finnországban 1,07 regisztrált jármű jut fejenként, az USA-ban „csak” 0,83. (2015-ös adat).
Valószínűtlen ugyanakkor, hogy ez a szám az örökkévalóságig nőhetne tovább, a lendület megtörni látszik. Egyrészt, a világ lakossága és életszínvonala sem lineárisan bővül, másrészt az autók iránti igény sem végtelen. Minél több az autó, minél nehezebb parkolni, minél drágább fenntartani és birtokolni, annál kevesebben akarnak saját kocsit. Ahogy a világ népességnövekedése is lassul, úgy az autók mennyisége is véges lesz, aminek sok oka van.
A válasz tehát: lehet, hogy az autók hamarosan eltűnnek a ma ismert, tömeges, magántulajdonú formában, de ezt azok, akik most ezeket a sorokat olvassák, nem érik meg, viszont tanúi lesznek a fokozatos átalakulásnak. Valószínűleg 150-200 év múlva az utakon ugyanannyi autó lesz, de sokkal kevesebb parkol majd az utcákon és a garázsokban, és csak nagyon kevesek akarnak majd egyet kizárólagosan birtokolni. A jogosítvány mint fogalom eltűnik, az önvezető rendszerek a közutakon nem lesznek felülbírálhatók. Az autóvezetés ma ismert formája megmarad néhány furcsa ember hobbijának, zárt pályán. Az autók továbbra sem fognak repülni, hacsak fel nem találja valaki az antigravitációt, vagy nem jutunk lényegében ingyen, a mainál sokkal több energiához és jobb energiatárolókhoz (ez utóbbi kettőhöz egyébként valószínűleg hozzájutunk, szóval akár repülhetnek is azok a kocsik).
De addig még több mint 100 év van hátra, szóval, ha mégis van valami gond az autójával ‒ vagy még mielőtt lenne ‒ hozza el valamelyik szervizünkbe. Beszélgessünk, amíg átnézzük a kocsit.
Illusztráció: Max Pixel