Ez már tényleg az önvezető autók előszobája

Ez már tényleg az önvezető autók előszobája

Hol vannak már azok az idők, amikor az ABS, az ASR vagy épp ESP számítottak a legmodernebb „hárombetűs” vezetésbiztonsági berendezéseknek? A világ legnépszerűbb autójának legújabb generációs modelljeiben már PCS, ACC, LDA, RSA, AHB, LTA, BSM, DSC és – ráadásként egy „négybetűs” – RCTA is van. Mindenki tesztelheti, a fentiek közül hányat tud azonosítani, de ha akadnak fehér foltok, igyekszünk segíteni!

A mozaikszavak jelentésének feloldása előtt azonban kezdjük azzal, hogy pontosan melyik kocsit is értjük a legnépszerűbb alatt. Nos, ha az eladási adatokból indulunk ki, egyértelmű, hogy a cím birtokosa a Toyota Corolla, amelyből 1966-os debütálása óta már több mint 40 millió darabot adtak el világszerte. Ezzel kapcsolatban azért sokan megjegyzik, az 53 évvel ezelőtt piacra dobott, hátsókerék-hajtású Corolla és napjaink ilyen néven értékesített modelljei már jóformán köszönőviszonyban sincsenek egymással, így talán helyesebb a lista második helyezettjét, a közel 60 éves gyártása (1938-1997) során önmagához végig hű Volkswagen Bogarat tekinteni a legtöbb példányban értékesített autónak.

A legnépszerűbb jelző tehát vitatható, de a Corolla mostani, tizenkettedik generációjának felszereltségét látva a legbiztonságosabb már nem igazán. Az ötajtós (Hatchback), a kombi (Touring Sports) és a szedán (Sedan) is kétféle öntöltő hibrid elektromos hajtáslánccal rendelhető, és mindhárom karosszériaváltozatban megtalálható a Toyota Safety Sense rendszer legjava. Ezek az aktív biztonsági technológiák képesek a különféle forgalmi helyzetekben megelőzni az ütközést, vagy, ha meg is történik a baj, enyhíteni annak következményeit.

A precízen felépített „gépezet” része tehát az Ütközést Megelőző Biztonsági Rendszer (PCS), az Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC), a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer (LDA), a Jelzőtábla-leolvasó Asszisztens (RSA), az Automatikus Távolsági Világítás (AHB), a Sávkövető Asszisztens (LTA), a Holttér-figyelő Monitor (BSM), az Elindulás-szabályozó Rendszer (DSC) és a Hátsó Keresztirányú Forgalomfelügyelet (RCTA). A fejlesztők szerint a vadonatúj Corollákban az utasok és a többi közlekedő biztonságáról az említetteken túl a legmodernebb gyalogos gázolásvédelem és minden eddiginél szilárdabb karosszéria gondoskodik.

Nyugodtan mondhatjuk, a felsorolt technológiák birtokában szinte már nehéz összehozni egy balesetet – annál talán már csak az autó biztonsági berendezéseit nehezebb fejben tartani.