A Honda azok közé a gyártók közé tartozik, amelyek egyelőre lassabban haladnak az elektromos átállás útján: Európában például egészen eddig csak egyetlen villanyautót, a 2020-ban debütált Honda e-t forgalmaztak. Ez a szám most egy csapásra megduplázódik, ugyanis a közelmúltban leleplezett e:Ny1 is megjelent a kontinens kereskedéseiben, beleértve Magyarországot. Az Auto Check Center szervizhálózat mostani bejegyzésében a tisztán elektromos, kompakt SUV bemutatására teszünk kísérletet.
Kezdjük is a névvel, amely bizonyára némi magyarázatra szorul. Az „e” betű nem meglepő módon az „electric”, azaz „elektromos” rövidítése, míg az „N” „new” („új”), az „y” pedig „your life” („te életed”) jelentéssel bír – míg az 1-es számból arról következtethetünk, hogy vélhetően nem ez lesz a széria utolsó darabja. A meglehetősen bonyolult típusnév kiejtése idehaza legalább az „N” és az „y” betűk összevonásával kicsit egyszerűsödhet majd – merthogy a kocsi várhatóan ősztől a magyar utakon is feltűnik. Lássuk, a minap nyilvánosságra hozott kb. 20,7 millió forintos indulóárért cserébe mit kaphatnak a leendő tulajdonosok!
Ha az ötajtós e:Ny1 külső jegyei ismerősek, az nem véletlen, az újdonság ugyanis nagyban épít a Honda HR-V-re – erről árulkodnak a nálunk is ismert szabadidő-autóval lényegében megegyező méretei (4,39 méteres hosszúság, 1,79 méteres szélesség és 1,56 méteres magasság) is. A hűtőrács hiánya, és főleg az annak „hűlt helyén” elhelyezkedő töltő persze elárulja, hogy egy teljesen elektromos modellel van dolgunk.
A napjaink egyik legnépszerűbb szegmensébe érkező, új Hondában egy az első kerekeket hajtó villanymotor kapott helyet, amely 201 lóerős teljesítményre és 310 Nm-es csúcsnyomatékra képes. Az e:Ny1 a tesztek alapján 7,7 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, végsebességét pedig a kategóriájában nem szokatlan módon 150 km/h-ban korlátozták. Villanyautó lévén ennél egy fokkal talán érdekesebb a hatótáv, amely a WLTP-szabvány szerint 412 kilométeresnek ígérkezik. A 68,8 kWh kapacitású akkumulátor az ígéretek alapján háromnegyed óra alatt tölthető fel 10-ről 80%-ra, míg 100 kilométer megtételére elegendő energia akár 11 perc alatt is vételezhető.
Az, hogy a fenti paraméterek mellett a legifjabb Honda sikeres tud-e lenni egy olyan mezőnyben, ahol a riválisok többsége azért „költségbarátabb”, az rövidesen kiderül. Mindenesetre az elektromos SUV-ok és crossoverek piaca manapság olyan felfutásban van, hogy az e:Ny1 is könnyedén megtalálhatja a maga közönségét, és túltehet egyetlen elődje, a Honda e meglehetősen szerény, mindössze évi párezres európai eladási adatain.