Az elektromos autóknál az egy feltöltéssel megtehető maximális távolság az egyik legfontosabb tényezőnek számít. Ennek mérésére léteznek hivatalos szabványok, de a gyártók értelemszerűen szeretnék bebizonyítani, hogy a járműveikből többet is ki lehet hozni, mint amit az általánosan elismert tesztek mutatnak. A Volkswagennek most egész meggyőzően sikerült demonstrálni: az ID. 3 számára az 500 kilométer sem lehetetlen!
Majdnem napra pontosan egy éve leplezték le a Volkswagen ID. Series első modelljét, az ID. 3 forgalomba kerülésére azonban egyelőre várni kell – bár közelmúltbeli hírek szerint talán már csak néhány hetet. Addig is, a német cég érthető módon szeretne minél jobb reklámot csinálni a kompakt villanyautónak, a napokban például azzal, hogy megmutatták, mire képes a kocsi „energiatakarékos” módban.
A kísérlet alanya egy 58 kWh-s akkumulátorral felszerelt ID. 3 1st Pro Performance volt, amelynek hatótávját korábban a WLTP eljárás 420 kilométerben állapította meg. Már ez is meglehetősen jól hangzik, ezúttal azonban sikerült még ezt is mintegy egynegyedével megfejelni: az autó a németországi Zwickau és a svájci Schaffhausen között 531 km-t tett meg újratöltés nélkül.
A fogyasztás minimalizálását célzó úgynevezett „hypermiling” vezetési technika nem újkeletű dolog, korábban egyes gyártók egészen extrém határokig merészkedtek vele. Nemrég például három elektromos Hyundai Kona is több mint 1000 km-t teljesített egy versenypályán. Azt a teljesítményt azonban nem igazán lehetett a „normál” körülményekhez mérni, a kocsik ugyanis 30 km/h körüli tempóval döcögtek úgy, hogy közben csaknem minden fogyasztót lekapcsoltak.
Ezért is figyelemre méltó a VW mostani eredménye, hiszen a sofőr igyekezett egy átlagosnak mondható autózást bemutatni. Az út 44%-át autópályán, a többit országutakon teljesítette, és nem spórolt sem a légkondival, sem a rádióval – sőt, a vele tartó operatőr és annak felszerelése miatt még a jármű súlya is jócskán megnőtt. Különböző, a hypermiling során megszokott „trükköket” persze így is bevetett, például rendre kihasználta az előtte haladó teherautók szélárnyékát.
A különleges teszt egyébként nem véletlenül indult a Trabantokról elhíresült Zwickauból, a Volkswagen ugyanis itt gyártja az ID széria tagjait. A tervek szerint jövőre már nagyjából 300 ezer teljesen elektromos VW gördül majd le az ottani futószalagokról, ami a márka reményei szerint nemcsak a cég, hanem a komplett autózás történetébe is fontos mérföldkőként vonul majd be.