Bizonyára sokakkal előfordult már, hogy az úttesten való átkelésnél kizárólag a fülükre hagyatkozva azt gondolták, se közel, se távol nem jön semmi, aztán egyszer csak néhány méternyire ott termett egy elektromos autó. A kétségkívül balesetveszélyes helyzetre reagálva az Európai Unió júliustól életbe léptet egy szabályt, amely szerint minden új villanykocsit figyelmeztető hangjelzést kibocsátó berendezéssel kell ellátni. Az ügyben azért még sok a nyitott kérdés.
A probléma jóformán azóta foglalkoztatja a közlekedésbiztonsági szakembereket, mióta csak megjelentek a halk elektromos járművek az utakon. A Los Angelesben található Kaliforniai Egyetem (UCLA) munkatársai már egy 2008-as kutatásban arra jutottak, hogy a csendes motorok miatt a jármű elé lépő gyalogosoknak (és a sofőröknek) átlagosan alig egy másodpercük van elkerülni az ütközést. A félelmeket a gyakorlat is igazolta, egy 2015-ös brit felmérés szerint például az elektromos és hibrid autók 40%-kal gyakrabban gázolnak, mint „hagyományos” társaik.
Ennek oka, hogy jelen állás szerint egy átlagos ember a közeledő villanyautók hangját csak akkor hallja meg, amikor azok legalább 30 km/h-s sebességgel haladnak. E fölött ugyanis már az abroncsok súrlódása és a menetszél elegendő zajt kelt az észleléshez – a tragédia azonban bekövetkezhet 30 alatti tempónál is. Nem véletlen, hogy az EU új intézkedésével 2019. július 1-től kötelezővé tette az akusztikus jelzőrendszer beépítését minden újonnan forgalomba kerülő elektromos meghajtású személygépkocsiba.
Ez pedig csak az első lépés, 2020-től a szabály már mindenféle elektromos járműre vonatkozik majd (azaz a hibridekre, valamint a haszonjárművekre is), 2021-től pedig a hírek szerint a korábbi modelleket is át kell alakítani. A téma természetesen nem csak Európában van napirenden, az Egyesült Államokban is hasonló előírásokon törik a fejüket, amelyekből legkorábban 2020-ben lehet valami. Az USA-ban a szakértők várakozása szerint évente 2400-zal csökkenhet a balesetek száma, ha „felhangosítják” a villanyjárműveket.
A gyártók egy része már jelenleg is használ e-modelljeinél valamilyen zajkeltő rendszert, amelyek leginkább a tolató teherautók jellegzetes „pittyegő” hangjelzéséhez hasonlítanak. A mostani szabály nem ír elő egységes megoldást, azaz mindenki szabadon kísérletezhet a hangokkal.
A BMW például állítólag különböző hangszerek (pl. dobok, sőt hegedűk) segítségével keresi az ideális hangot, míg a Volkswagennél az a cél, hogy a „valódi” motorhangot imitáló legyen a jelzés. Egyes kutatások szerint egyébként a célra az úgynevezett fehér zaj lenne az optimális. Ez olyan véletlenszerű gépi hangokat jelöl, melyek az emberi fül által érzékelhető összes frekvencián egyszerre és ugyanolyan intenzitással hallatszanak. A közlekedés szempontjait figyelme véve a legfontosabb előnye pedig az, hogy általa könnyen beazonosítható a hangforrás iránya és távolsága.
Ami a júliustól az új modelleknél kötelező kis hangszórók elhelyezését illeti, a hírek szerint a Volkswagen egyelőre a motortérben, míg más gyártók az első lökhárító mögött találtak nekik helyet.