Fellélegezhetnek a Mazda MX-5 rajongói

Fellélegezhetnek a Mazda MX-5 rajongói

Kevés autót övez akkora kultusz, mint az 1989-ben bemutatott Mazda MX-5-öt. Ezért is kavartak akkora hullámokat azok a közelmúltbeli sajtóhírek, amelyekben azt pedzegették, a népszerű „Miatából” nem készül már új változat. A japán gyártó már akkor is igyekezett eloszlatni ezeket a pletykákat, a cég európai termékfejlesztési és műszaki vezetője, Joachim Kunz pedig egy friss interjúban megerősítette: szó sincs a kétüléses, nyitott tetős sportkocsik etalonjának számító MX-5 búcsújáról. Sőt, az ígéretek alapján sokak kedvence az autóipar minden korábbinál nagyobb átalakulása közepette is megőrizheti valódi karakterét!

Aki nyomon követi a Mazdával kapcsolatos aktuális híreket, kis túlzással ugyanazzal a két kifejezéssel találkozhat a leggyakrabban, mint mostanság a legtöbb márka esetén: „elektromos” és „SUV”. Biztosnak látszik például, hogy a közeljövőben egy új platformra építve több villany-szabaidőautót dob piacra a vállalat, de állítólag szintén a küszöbön áll több kisebb méretű, ugyancsak elektromos modell bejelentése is.

Adja magát a kérdés, hogy ebben a profilátalakításban (amely a változó vásárlói igények és környezetvédelmi szabályok miatt szinte elkerülhetetlennek tűnik) hol találhatják meg a legendás Miata helyét. Nem véletlen, hogy ezt a brit Autocar portál is felvetette, Joachim Kunz pedig a már említett módon megnyugtatott minden rajongót. „Ez a brand ikonja, ezért mindig különleges bánásmódban részesült. Jelenleg úgy tűnik, örökké velünk marad, méghozzá a jól megszokott méreteivel, koncepciójával és belsőégésű motorral” – mondta a cég illetékese.

Ironikus módon egyébként az MX-5 jövőjét pont azok a modellek garantálhatják, amelyek annyi más ikonikus autót kiszorítanak a piacról. A Mazda tervei szerint ugyanis a következő időszakban az SUV-szegmens meghódításával olyan haszonra tehetnek szert, amely „megengedi”, hogy a kínálatban tartsák a márka „DNS”-ének szerves részét képező Miatát. Ehhez persze némi gyanakvással hozzátehetjük, ha annyira rosszak lennének az MX-5 eladási adatai, alighanem a tradíciók iránti tisztelet sem mentené meg. Ezzel szemben azonban a sportkocsi nem teljesít rosszul, Európában például 2021-ben még növelni is tudta a számait az egy évvel korábbihoz képest: tavaly csaknem 7 ezer példány kelt el belőle a kontinensünkön, forintban kifejezve 10 millió feletti áron.

A szóban forgó interjúnak volt még egy említésre méltó eleme, jelesül, hogy Kunz a kocsi megújulása kapcsán arról beszélt, az MX-5-nél mindig az átlagnál hosszabb, kb. 10 éves ciklussal kell számolni. Tekintve, hogy a jelenlegi, negyedik generációt 2014-ben ismerte meg a világ, nagyjából úgy érdemes kalkulálni, hogy 2024 táján érkezhet az új Miata. Arról, hogy az pontosan milyen lesz, egyelőre csak találgatások láttak napvilágot. És bár a cég európai elöljárója most hitet tett a hátsókerék-meghajtás, a kézi váltó és a „hagyományos” motor mellett, egy esetleges (enyhe) hibridizáció azért nem lenne túl meglepő a sokak által már „temetett”, de talán mégis fennmaradó roadster következő változatánál.