A statisztikák szerint Európában ma már minden tizedik eladott új autó tisztán elektromos. A kontinens országai persze óriási szórást mutatnak e tekintetben, az alig észrevehető részesedéstől a lassan totális dominanciáig. Magyarország ilyen szempontból a középmezőny aljához tartozik. Lássuk, milyen érdekességeket lehet még kiolvasni a számokból!
A JATO Dynamics legfrissebb (már 2022 júliusára is kiterjedő) adatai szerint az európai újautó-piac továbbra is hatalmas lejtmenetben van: a vizsgált 26 országban az esztendő első 7 hónapjában mintegy 6,4 millió új személygépkocsit regisztráltak, ami 13%-kal kevesebb az egy évvel korábbinál. Akad persze szegmens, amely az általános trendekkel ellenkező irányban mozog: a teljesen elektromos járművek eladásai egy hónap alatt 20%-ot nőttek, ezzel júliusban átlépték a bűvös 10%-os határt a komplett európai gépkocsi-értékesítésben (10,4%).
Némiképp meglepő módon a plug-in hibrid autók népszerűsége viszont csökkent. Szakértők szerint a nagyjából 22%-os visszaesés oka alighanem az, hogy a közelmúltban több országban is a PHEV-ekre nézve hátrányos szabályokat hoztak. Ehhez hozzátehetjük, hogy miközben sokan ma a konnektorról tölthető hibrideket tartják a környezetvédelmi kihívásokra adott legpraktikusabb válasznak, ha végleg kiesnek a törvényhozók kegyeiből, az jócskán visszaveti majd a pozíciójukat.
Az egyes országokat illetően Szlovákia és Norvégia jelenti a két végletet: előbbiben az idén értékesített új autók mindössze 1,6%-a tisztán elektromos, utóbbiban azonban ez az arány már 68,9%-os. A vonatkozó magyar adat 4,1%, ezzel hazánk a 26-os listán a 17. helyet foglalja el. A kontinens nagy piacai közül mögöttünk kullog az olasz (3,3%) és a spanyol (2,8%), a régióból pedig a horvátok, a csehek, a lengyelek és a szlovénok számai is szerényebbek –Romániában viszont már az új autók 8,9%-a elektromos.
Ami Európa kedvenc villanyautóit illeti, az aktuális toplistát a Fiat 500 vezeti, megelőzve a Volkswagen ID.4-et és a Škoda Enyaqot. A gyártók rangsorát a Volkswagen Csoport vezeti: a konszernnek a logisztikai nehézségei ellenére 29%-os részesedése van a kontinensen eladott, teljesen elektromos gépkocsikból.
A fenti adatokhoz hozzá kell azért fűzni, hogy miközben az újautó-eladások terén egyre szembetűnőbb a helyi emissziómentes modellek előretörése, addig az arányuk az utakon lévő összes járműhöz képest ma még elenyésző. A legutóbbi statisztikák szerint Európában jelenleg a forgalomban lévő autók nagyjából 2%-a tisztán elektromos, az arányuk pedig a „zöld mintaországnak” számító Norvégiában is „csak” kb. 22%-os. Magyarország útjait a közelmúltbeli összesítések alapján mintegy 20 ezer villanyautó rója – ez a teljes, csaknem 4 milliós járműparkot alapul véve hozzávetőleg fél százalékot jelent.