„Garázsvásárral” próbál levegőhöz jutni a McLaren

„Garázsvásárral” próbál levegőhöz jutni a McLaren

Akadnak luxusautó-gyártók, amelyek a mostani, hektikus világgazdasági helyzetben is valósággal lubickolnak, míg másoknak szinte már a fennmaradásért kell küzdeni. A McLaren a jelek szerint az utóbbiak közé tartozik: a patinás brit cég nemrég kénytelen volt eladni saját gyűjteményének jó pár értékes darabját, hogy némileg javítson mérlegén, illetve továbbra is finanszírozni tudja a márka szempontjából történelminek mondható Artura nevű szuperkocsi (képünkön) fejlesztését.

Az év első 9 hónapját összegző pénzügyi jelentés szerint a McLaren idén 247 millió dolláros, azaz átszámítva kb. 96,5 milliárd forintos veszteséget könyvelt el. A lejtmenet ráadásul már hosszabb ideje tart, melynek egyik első kézzelfogható jeleként tavaly a híres wokingi központjukat is el kellett adniuk, amit azóta „visszabérelnek” az új amerikai tulajdonostól. A friss hírek alapján azonban ezzel még nincsenek „kint a vízből”, hisz a minap újabb pénzszerző akcióra került sor.

A „bolhapiacok” mintájára a McLarennél is körülnézhettek, milyen mások számára értékes, eladható dolgot lelnek fel odahaza – márpedig nem meglepő módon ők méregdrága autókat találtak a „garázsban”. Korábbi információk szerint a vállalat gyűjteményében valamivel több mint 50 különleges sportkocsi volt, köztük több korábbi Forma–1-es versenygép. Azt, hogy pontosan hány darabot értékesítettek most ebből, nem hozták nyilvánosságra, csupán annyi derült ki, hogy a bevétel 123 millió dollárra (kb. 48 milliárd forintra) rúgott. A vevő állítólag a cég egyik fő részvényese, a bahreini Mumtalakat Holding volt.

A jókora „tőkeinjekciót” a McLaren főként az Artura-projektbe fektetheti majd. A 2021-ben beharangozott hiperautónak az eredeti ígéretek szerint már tavaly el kellett volna készülnie, de a koronavírus-járvánnyal összefüggő ellátási nehézségek miatt a fejlesztés jelentős csúszásban van. A kocsi hírének az sem tett túl jót, hogy nyáron egy médianyilvános teszten több probléma akadt a járművel, az egyik példány állítólag ki is gyulladt a versenypályán.

A nehézségek ellenére a cég továbbra is elkötelezett az Artura iránt, amely a McLaren első sorozatgyártású hibrid modellje. Az autóban egy 3.0 literes, V6-os benzinmotor és egy villanyerőforrás kapott helyet, melyek együttesen 680 lóerős teljesítményt és 804 Nm-es nyomatékot produkálnak. A 330 km/-s végsebességű, 0-ról 100 km/h-ra mintegy 3 másodperc alatt gyorsuló kétajtós sportkocsival akár 30 kilométer is megtehető teljesen elektromos üzemmódban.

A rendhagyó „garázsvásár” bevétele alighanem elég lesz ahhoz, hogy végleg sínre kerüljön az egyébként 230-240 ezer dolláros (nagyjából 90-95 millió forintos) áron kínált Artura szériagyártása. Az első hibrid McLarenre tehát most meglehetősen nagy nyomás helyeződik, hiszen ha mégsem váltja be a hozzá fűzött piaci reményeket, a központ és a különleges kollekció után könnyen lehet, hogy legközelebb már „önmagát” kell áruba bocsátania a cégnek.