Gyorshajtás a négy fal közt

Gyorshajtás a négy fal közt

Atlétikában hallottunk már fedettpályás világcsúcsról – no de az autózás berkein belül? Pedig nagyon is létezik ilyen, olyannyira, hogy egy Porsche Taycan Turbo S-sel éppen most döntötték meg! A tavaly debütált teljesen elektromos kocsival 165,1 km/h-val repesztettek egy amerikai rendezvényközpontban, ami még autópályán is sok lenne, egy épület belsejében pedig tényleg elképesztő teljesítmény. Vagy ez már inkább a „mindegy mit, csak beszéljenek rólam” kategória?

Pontosan tudjuk, hogy a Guinness Rekordok Könyve telis-tele van őrültebbnél őrültebb kísérletekkel, és végülis a legtöbb, arcon egyensúlyozott kanálnál vagy a legnagyobb kertitörpe-kollekciónál a leggyorsabb beltéri száguldás sem tűnik extrémebbnek. A csúcsot 2011 óta egy Ford Fiesta Rallycross tartotta 138 km/h-val, ezt szárnyalta túl a már említett módon a Porsche csúcskategóriás elektromos autója.

A rekordhoz persze mindenekelőtt kellett egy nem mindennapi helyszín is. A német gyártó választása a New Orleans-ban (USA) található Ernest N. Morial Convention Centerre esett, amelyben „normál esetben” óriási rendezvényeket, kiállításokat tartanak. Azonban a kiszemelt célra is megállta a helyét, ugyanis a főépület hosszabbik oldala kb. 1 kilométeres, így ebben ki lehetett alakítani egy elég hosszú, akadály nélküli „kifutópályát”.

Igen ám, csakhogy a csarnok fényes betonpadlója természetesen köszönőviszonyban sincs a versenypályák aszfaltcsíkjával, sőt, a beszámolók szerint tulajdonságait tekintve inkább a jégre hasonlít. Nem véletlen tehát, hogy a volánt egy tapasztalt versenyzőre, a 37 esztendős amerikai Leh Keenre bízták, aki megjárta már a Le Mans-i 24 órás versenyeket is, többek közt egy Porsche 911 RSR-rel.

Most pedig a cég első tömeggyártású villanyautójának legnagyobb teljesítményű variánsát, a Turbo S-et kapta „játékszerül”. A kb. 2,3 tonnás jármű összesen 751 lóerőt és 1050 Nm-nyi nyomatékot tud felmutatni, amivel 2,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 9,8 mp alatt 200-ra – bár ez utóbbira ezúttal már nem volt szükség.

A Porsche egy hivatalos videót is közzétett a sikeres kísérletről, ennek tanúsága szerint Leh Keen „nem ment el egészen a falig”, azaz meglehetősen óvatosan állt meg a gyorsítás után, ami a padlóról írtak tükrében nem meglepő. Ez azt is jelenti, hogy még lehet emelni a lécet, akár a mostani helyszínen is – de nem lennénk meglepve, ha néhány rivális vállalat azóta már felvette volna a kapcsolatot még nagyobb csarnokokkal, hangárokkal.

Nem ez volt egyébként az egyetlen rekord, amit mostanság a Taycannal felállítottak, azelőtt ugyanis a leghosszabb, elektromos autóval való driftelés (több mint 42 km) csúcsát ostromolták meg. Mindkét kategóriára mondhatjuk persze, hogy a valós sportérték helyett sokkal inkább a hírverés célját szolgálhatta a Porsche számára. És bár való igaz, hogy egy kis reklám sosem árt, hozzátehetjük, hogy Taycan egyébként sem hoz rossz számokat: 2020-ban több mint 20 ezret adtak el a különböző verzióiból. Vagy, hogy a friss hírre gondolva stílszerűek legyünk: a kereskedők már több mint 20 ezer üzletet „hoztak tető alá”.