Háromszor körbeutazza idén a Földet az F1

Háromszor körbeutazza idén a Földet az F1

A Formula–1 vezetői nemrég hivatalosan bejelentették, hogy nem pótolják az eredetileget április közepére beütemezett Kínai Nagydíjat, amit a koronavírus-járvány miatt idén sem tudnak megrendezni. A mezőnyre ezzel együtt is rekordhosszúságú, összesen 23 futamot felölelő szezon vár – no meg a több ponton is kifejezetten logikátlanul összeállított naptár miatt nagyjából 8 és fél hónap alatt több mint 132 ezer kilométernyi utazás.

Az F1 hosszú ideje zászlajára tűzte a fenntarthatóságot, ami az utóbbi években egyebek mellett a fenntartható üzemanyaggal való kísérletezésben és a hibrid technológia felé történő nyitásban öltött testet. Eközben azonban a sorozatnak továbbra is óriási az ökológiai lábnyoma, ami nem kis részben a helyszínek közti, sokszor több ezer kilométeres távolságok leküzdéséből adódik.

Ilyen szempontból az előttünk álló, 2023-as év különösen kirívó, hiszen kizárólag a repülőutakkal kalkulálva (azaz „nagyvonalúan” eltekintve a szintén nagy környezetterhelést okozó és az istállók által gyakran használt tengeri szállítmányozástól) a „száguldó cirkusz” az első nagydíjtól az utolsóig nagyjából 132 ezer kilométert tesz meg, ami valamivel több, mintha 3-szor körberepülnék a Földet az Egyenlítő mentén.

Egy kis túlzással az egész világot lefedő széria esetén persze lehetetlen „olcsón” megúszni az utazásokat, de a mostani naptár néhány „megoldása” extrán növeli a megtett távolságot, és vele a kibocsátott szén-dioxidot. Az idény harmadik futamára például Szaúd-Arábiából Ausztráliába repülnek a csapatok, hogy aztán onnan Azerbajdzsánba térjenek vissza, ami két, egyenként kb. 13 ezer km-es, szinte párhuzamos, csak ellentétes irányú utat jelent. Ugyanilyen furcsa a Miamiban sorra kerülő GP beiktatása Azerbajdzsán és Imola közé, nyáron pedig Kanada „érintésével” kell a mezőnynek Spanyolországból Ausztriába mennie. Az idény utolsó szakasza megint elég zaklatott: Japánból előbb Katar közbeiktatásával, két lépcsőben (és 20 ezer km alatt) Amerikába teszi át a székhelyét az F1, hogy aztán a zárófutamra megint visszatérjen a Közel-Keletre, Abu Dzabiba.

A játék kedvéért megpróbáltuk modellezni, mennyi lenne a legrövidebb távolság, amely alatt az idei 23 pálya bejárható. Keletről Nyugatra haladva, Ausztráliából indulva és lehetőség szerint mindig a legközelebbi helyszínre továbblépve, végül Brazíliába megérkezve összesen 50 ezer kilométeres, vagyis kb. 60%-kal kisebb út jött ki első nekifutásra.

Pontosan tudjuk persze, hogy a „cikcakkban” teljesített világkörüli turnénak is megvannak a maga okai, amiket a pénz és az egyes helyszínek kiszemelt időpontokért történő lobbizása körül kellene keresnünk – ettől függetlenül látva a fenti tetemes számot és tudva, hogy az F1 jó ideje próbál „zöldebbnek látszani”, talán egy kicsit „hatékonyabb” útitervet is összerakhattak volna az illetékesek 2023-ra. Egy biztos: a szezon első fontos eseményéig, a bahreini hivatalos tesztig még éppen egy hónap van hátra, a csapatok logisztikai hátteréért felelős csapatok azonban már gőzerővel dolgoznak azon, hogyan legyenek úrrá minden idők – szó szerint –leghosszabb szezonjának kihívásain.