Használtautó-vásárlás 3 egyszerű lépésben

Használtautó-vásárlás 3 egyszerű lépésben
  1. Válasszuk ki!
  2. Vizsgáltassuk meg szakemberrel!
  3. Csapjunk le rá, ha jó, mert elviszik!

Írásunk itt véget is érhetne, köszönjük, hogy velünk tartottak stb. A helyzet azonban mégis az, hogy Magyarországon és a világon sok százezer, talán millió ember érzi magát becsapva valamilyen mértékben, amikor frissen beszerzett használt autóját ő maga is használni kezdi.

A panaszok száma szinte végtelen: tekert, csalt kilométerek, eltitkolt, komoly törések utáni kókler helyreállítás, alapvető és drága hibák, melyeket az eladó nem közölt, vagy esetleg megpróbált valamilyen technikai megoldással vagy csak okos elterelő szöveggel, hazugsággal leplezni. A közös pont, hogy ha az érintettek tudták volna, mi a valós helyzet, akkor nem veszik meg az adott kocsit, vagy legalább is nem ennyiért. A kérdés jogos: miért nem tudták?

A válasz elsősorban az emberi érzelmekben keresendő. Van, hogy valaki kinéz egy autót, és annyira tetszik neki, annyira „látja” magát benne, hogy szinte nem is érdekli, milyen valójában, csak akarja és kész. Ha közben tudja, hogy milyen veszélyes, amit csinál, az rendben van, ezt hívjuk hobbi- vagy projektautónak. De ha csak felelőtlen, és ránézésre választ, az már szomorúbb eset.

Szintén gyakori, hogy valaki úgy gondolja, ért az autókhoz, mert rendszeresen olvassa a szaksajtót, illetve beszélget autókról olyanokkal, akik szintén ezt hiszik. Ők tessék-lássék rángatják egy kicsit a kormányt vagy a kereket vásárláskor, akár még egy rétegmérőt is felvonultatnak, adnak néhány gázfröccsöt, vagy behajolnak hümmögni a motortérbe, majd tudományos arccal bólintanak olyanra, amire nagyon nem kellene, vagy fejet csóválnak valamire, ami fillérekből egy sokáig jó és megbízható autó lehetne még. A helytelen magatartásokat hosszan lehetne sorolni, míg a helyes elég egyszerű.

Soha ne vegyünk használt autót számunkra soknak számító pénzért anélkül, hogy átvizsgáltatnánk egy PROFI szakemberrel, aki nemcsak elvileg ért az autókhoz, hanem az alapos vizsgálathoz minden műszere és eszköze is megvan. Az ugyanis kevés, hogy „a Józsi korábban volt autószerelő is”. Hacsak nem lapul Józsi könyvespolcán egy 1,5-2 milliós, friss előfizetéssel megtámogatott diagnosztikai műszer, amiről tudja is, hogyan működik és mi mit jelent, inkább válasszunk mást. Mindegy, hogy elvisszük egy megfelelő szervizbe a kiszemelt kocsit az eladó jóváhagyásával (nem kell szakszerviz, hozza be hozzánk, minden tekintetben felkészültünk a legkülönfélébb típusok teljes vizsgálatára), vagy egy helyszíni autóvizsgáló szakembert kérünk fel, csak jól járhatunk. Maga a vizsgálat egyébként úgy 1-1,5 óra, ha lelkiismeretesen végzik.

Ha behozza átvizsgálásra, az kicsit olcsóbb, ha a helyszínre kiszáll a szakember az egyszerűbb. Utóbbi 20-30 ezer Ft körül már hozzáférhető, és sokan hirdetik magukat a neten, míg a szervizeink listáját megtalálja ezen a linken. A lényeg, hogy ne hagyja ki ezt a lépést. Ma egy kisebb, szakszerű javítás is 20-30 vagy épp 100 ezer forintos tétel, szinte bármilyen típusnál. Ha komoly baj van, ez szinte bármeddig felmehet, egy rondább mellényúlásnál, főleg a prémium márkák esetében, meghaladhatja a kocsi piaci értékét.

Ne álmodozzunk. A nepperek zöme ért az autókhoz, legalábbis igyekszik tudni, hogy mit árul. Ha egy autó olcsóbb, mint az átlag, valószínűleg van vele valami gond. Ha drágább ‒ nos, attól még lehet gond vele. A csalók, az átverések a mi hanyagságunkból táplálkoznak. Ha mindenki, minden használt autót megvizsgáltatna egy szakemberrel, mielőtt megveszi, a csalások néhány év, talán néhány hónap alatt megszűnnének. A világ egy kellemesebb hely lenne a tisztességes emberek számára, az autóállományunk egy része pedig oda kerülne, ahova való: a roncstelepre vagy a bontóba. Az autó mindig is egy szakma volt, és mint minden, ez is bonyolultabb lett, félúton a mechanikai szerelő, a programozó és a varázsló között. Talán úgy tűnik, hogy a saját érdekeinket védjük, és ez persze részben így is van. Nagyon hálátlan ugyanis megmondani egy 3 hete, 2 millióért vásárolt BMW tulajdonosának, hogy a kocsija javítása 1,5 millióba fog kerülni, ellenkező esetben 1 hónapon belül üzemképtelen lesz. Ezt az érzést nem kívánom senkinek, főleg Önöknek nem, amikor autót vesznek. Úgyhogy minden tisztességes, autóhoz értő ember nevében kérem, ne feledjék: PROFI ÁTVIZSGÁLÁS!

Illusztráció: flickr