A kínai BYD nevével idehaza egyelőre elsősorban azért lehet találkozni, mert a hsziani székhelyű óriásvállalat Komáromban működtet egy elektromosautóbusz-gyárat. Könnyen lehet azonban, hogy ez hamarosan megváltozik, és az éppen 20 éve alapított cég személyautói egyre gyakoribb látványt nyújtanak majd az utakon. Ennek a térhódításnak az egyik következő eleme lehet a 2021-ben debütált, tisztán elektromos Dolphin, amelyről nemrég kiderült, hogy Európát is célba veszi. A BYD a napokban több részletet is elárult az itteni vásárlóknak szánt változatokról, amit mi most „tovább is adunk” mindazoknak, akik követik az Auto Check Center szervizhálózat itteni bejegyzéseit.

Amit eddig is sejteni lehetett, az a minap biztossá vált: az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a sajtónak megerősítette, hogy az európai uniós irányelveknek megfelelően 2024-ben hazánk is bevezeti az egynapos autópálya-matricákat. Az újítás kapcsán még sok részlet nem tisztázott, közte a talán legfontosabb, vagyis hogy mennyibe kerül majd az itthon nagyjából negyedszázad után visszatérő termék. Néhány információ azonban már most ismert, ezeket igyekeztünk összefoglalni az Auto Check Center szervizhálózat mostani bejegyzésében.

Társaságban többször hangoztatott nézet, hogy „a villanyautók pofonegyszerű szerkezetek, ezért is nem tudnak elromlani”, illetve „csak az aksival lehet gond”. Nos, mindkét mondás nagyjából annyira (nem) igaz, mint a „3F szabály”, vagy a dízelhisztéria. Az Auto Check Center legújabb bejegyzésében igyekszünk eggyel tisztább vizet önteni ebbe a pohárba anélkül, hogy nagyon tudományosak akarnánk lenni.

A Honda azok közé a gyártók közé tartozik, amelyek egyelőre lassabban haladnak az elektromos átállás útján: Európában például egészen eddig csak egyetlen villanyautót, a 2020-ban debütált Honda e-t forgalmaztak. Ez a szám most egy csapásra megduplázódik, ugyanis a közelmúltban leleplezett e:Ny1 is megjelent a kontinens kereskedéseiben, beleértve Magyarországot. Az Auto Check Center szervizhálózat mostani bejegyzésében a tisztán elektromos, kompakt SUV bemutatására teszünk kísérletet.

Bő két éve Elon Musk, a Tesla első embere úgy mutatta be a cég akkori újdonságát, a Model S Plaidet, mint ami „gyorsabb, mint egy Porsche és biztonságosabb, mint egy Volvo.” Nos, az állítás első felére most érkezett egy nagyon erős bizonyíték, a tisztán elektromos szedán ugyanis több mint 8 másodperccel megdöntötte a nagy rivális Porsche Taycan Turbo S körrekordját a legendás Nürburgring Nordschleife versenypályán. Az Auto Check Center szervizhálózat legújabb cikkében a világ leggyorsabb sorozatgyártású villanyautója címet visszahódító kocsiról lesz szó.

Ha két átlagautós találkozik a kocsijuk mellett (és nem koccantak, hanem csak úgy beszélnének egymással), nagyjából három kérdést tesznek fel, változó sorrendben: hány lovas, mennyit megy, mennyit eszik. Ezek a kérdések, témák azért is különösen „bájosak” , mert a napi használat, tulajdonlás, örömforrás szempontjából nagyjából érdektelenek és idejétmúltak.

Úgy tűnik, a Porsche fejlesztői nincsenek híján a humorérzéknek: nem is olyan régen a teljesen elektromos Taycan új változatának egyik prototípusán tűnt fel a TDI (vagyis turbódízel) felirat, a minap pedig egy tesztelés alatt álló, ugyancsak kizárólag villanymotor által hajtott Boxsterre raktak „álkipufogót”. A német gyártó a korábbi hírek szerint az évtized közepére mondana búcsút a belsőégésű motoroknak a népszerű típusnál, néhány évvel azután pedig szinte teljesen „kizöldítené” palettáját.

Évek óta tudni lehetett, hogy az Audi TT pályafutása hamarosan véget ér, ez a pillanat pedig egy félreérthetetlen jelzés alapján most jött el: a német gyártó Final Edition, azaz „Utolsó Kiadás” néven mutatta be a minap a népszerű sportkocsi új verzióját. A kezdetektől fogva Győrben készülő kétajtós kupék és roadsterek közvetlen utód nélkül lépnek le a színről, de a sikerükhöz nagy mértékben hozzájáruló formaviláguk a hírek szerint tovább élhet majd az elektromos korszakban is.

Napjainkban szinte kötelező temetni a dízelüzemet, talán már a benzinest is, a sajtó és a megzavart autós fejek pedig hidrogénnel és elektromossággal vannak tele. Ehhez képest a közúti szállításban a dízel továbbra is egyeduralkodó, a többség benzines autóval jár, és nagyjából minden üzemanyaggal vannak komoly problémák. A „félig teli pohár” úgy hangzik, hogy az autózás előtt számos fejlesztési lehetőség van, de mindegyik jelentős technológiai innovációt igényel az áttöréshez. A félig üres pohár felől mindez úgy tűnik, hogy a mai értelemben vett autózás egy az egyben fenntarthatatlanná vált, és annyira energiaigényes, hogy mindenképp zsákutca. Nézzük a részleteket!