A JATO Dynamics nemrég összesítette a 2022-es év autós eladásai adatait 30 országban (26 EU-tagállamban, valamint az Egyesült Királyságban, Svájcban, Norvégiában és Izlandon), amelyből kiderült: 15 év után először nem a Volkswagen Golf az európai vásárlók kedvence, hanem a Peugeot 208! Érdekesség, hogy a hosszúra nyúlt Golf-éra előtt, 2007-ben, éppen az a Peugeot 207 volt a kontinens legnépszerűbb modellje, amelynek helyét az új listavezető kb. 10 éve átvette a márka palettáján.

A Swace egyértelműen a kevésbé ismert Suzuki-típusok közé tartozik, pedig a 2020 őszén debütált, full hibrid kombi Magyarországon is kapható. Némi sarkítással mondhatjuk, hogy az autó nem más, mint egy „átemblémázott” – és kissé jutányosabb árú – Toyota Corolla. Márpedig azok után, hogy utóbbi kocsi Touring Sports változata nemrég átesett egy kisebb frissítésen, borítékolható volt, hogy a Suzuki Swace is hamarosan megújul. Ez a pillanat most jött el, a „ráncfelvarrás” pedig több téren is számottevő előrelépést hozott.

A Formula–1 vezetői nemrég hivatalosan bejelentették, hogy nem pótolják az eredetileget április közepére beütemezett Kínai Nagydíjat, amit a koronavírus-járvány miatt idén sem tudnak megrendezni. A mezőnyre ezzel együtt is rekordhosszúságú, összesen 23 futamot felölelő szezon vár – no meg a több ponton is kifejezetten logikátlanul összeállított naptár miatt nagyjából 8 és fél hónap alatt több mint 132 ezer kilométernyi utazás.

Szép kis születésnapi ajándékot kapott az éppen 80 évvel ezelőtt alapított Jeep, a nemrégiben bemutatott kompakt szabadidő-autójuk, az Avenger ugyanis elnyerte a 60. alkalommal odaítélt Európai Év Autója díjat. Elsőre talán furcsa lehet, hogy egy európai vetélkedésben részt vehetett egy amerikai márka (bár az iparágat manapság jellemző, szinte követhetetlen tulajdonviszonyok közepette ez már alig jelent valamit), de nyugodtan mondhatjuk, hogy egy ízig-vérig európai kocsiról van szó: a gyártása Lengyelországban zajlik, és elsődleges piaca is az öreg kontinens, ahogy arról a kocsi részletei is árulkodnak.

A 2023-as esztendő történelmi jelentőségű a Maserati számára, hiszen – ha minden a tervek szerint halad – idén érkezik az utakra a vállalat első tisztán elektromos modellje, a Granturismo Folgore. Az olasz luxusgyártónál pedig ez csak a kezdet, hiszen a korábbi bejelentésük alapján az évtized végére kizárólag villanyautókat kínálnak majd, ennek jegyében pedig már a következő években előrukkolnak 6 új elektromos kocsival. Ezek egyike lesz a Levante Folgore, amelyről a napokban új információk jelentek meg a nemzetközi sajtóban.

Egy ideje tudvalévő, hogy ha kissé késve is, de a Suzuki is elkezdi meglovagolni az autóipar legnagyobb aktuális hullámát: a japán gyártó 2025-re ígéri első tisztán elektromos kocsiját. A most zajló indiai Auto Expo 2023 rendezvényen be is mutatták ennek látványterveit, egyúttal néhány információt is elárultak az egyelőre eVX néven emlegetett járműről. És ahogy az ilyenkor lenni szokott, a tények mellé gyorsan érkezett néhány találgatás is. Egy szintén friss hír alapján például többen úgy vélik, az úttörő villany-Suzukiban egy a szegmensben ritka váltómegoldás kaphat helyet.

Az autóipart, esetenként az európai/amerikai/japán autóipart valahogy szokás néhány évtizedenként „temetni”. Kezdetben „vala” a klasszikus amerikai autó (kezdetben persze az európai autó „vala”, aztán jött az amerikai), hatalmas kaszni, bugyogó, sok köbcentis, de ahhoz képest gyenge V8 stb. Először elsiratták az olajválság idején, aztán amikor a katalizátorok megérkeztek, aztán amikor a japán kocsik megérkeztek, aztán amikor az európaiak/japánok/kínaiak elkezdték bevásárolni magukat az amerikai piacra. Ehhez képest az amerikai autóipar él. Ha nem is most éli a legszebb éveit, de létezik, nyereséges, és nem is látszik, hogy el akarna enyészni. Ha valaha kiábrándulnak majd ott az emberek a fenti klasszikus, túlméretes vasakból, akkor majd gyártanak nekik kisebbeket, villanyosokat, műanyagokat, bármilyeneket.

Beléptünk a 2023-as esztendőbe, amelyről már most biztosra vehető, hogy rengeteg autós újdonságot hoz majd. Az utóbbi évek trendjeit figyelembe véve borítékolható, hogy a legtöbb figyelem ezúttal is az elektromos járművekre vetül majd: a teljesség igénye nélkül idén debütálhat a Volkswagen ID.8, az Audi A6 e-tron, a BMW i5, a Mercedes EQG, a Porsche Macan Electric, de sor kerülhet olyan „csemegék” bemutatására is, mint a régóta ígérgetett Tesla Cybertruck, a Rolls-Royce Spectre vagy épp a Ferrari Purosangue. A rendkívül erős „villanyfelhozatal” mellett azért a „hagyományos” kocsik mezőnyében is akad olyan, aminek leleplezését nagyon sokan várják – például a vadonatúj Ford Mustang, amellyel kapcsolatban már most ismert jó néhány részlet!

Szépen „keretbe foglalja” az évet a Hyundai Motor Group, hisz annak idején januárban a Kia Niro volt az egyik első új tömegmodell, amit a világ idén megismerhetett, most pedig, néhány nappal az esztendő vége előtt, az azonos alapokra épülő Hyundai Kona legfrissebb generációja mutatkozott be. A külsőleg jócskán átalakuló, négyféle változatban érkező crossover nem könnyű örökséget vesz át, hiszen a Kona a viszonylag rövid fennállása alatt is a dél-koreai vállalat egyik meghatározó típusává vált.