A mögöttünk hagyott hétvégén véget ért a 2022-es Formula–1-es világbajnokság, amely minden idők egyik legegyoldalúbb küzdelmét hozta: Max Verstappen (Red Bull) a kissé nehézkes idénykezdet után végül rekordszámú futamgyőzelemmel (15), dobogós helyezéssel (18) és megszerzett ponttal (454) hódította el karrierje második vb-címét. A rajongók számára tehát megkezdődött a bő 3 hónapos téli „holtszezon” – mi pedig már most összegyűjtöttük, mit lehet tudni a következő évről!

Győztes csapaton nem szabad változtatni, azonban hozzányúlni a jelek szerint muszáj. Valami ilyesmi járhatott a Lexus mérnökeinek fejében, amikor megbízták őket az UX ráncfelvarrásával. Az eredményt ránézésre talán a konstruktőrök sem tudják megkülönböztetni a régitől, de nekik legyen mondva, ez lényegében a japán luxusmárka minden modelljére igaz. Az autók elején ott virít a maszk, amit mindenki csak „predátorpofának” hív, ezért mi most nevezzük homokóra-formájúnak. Ezenkívül csak az oldalnézetek különböznek aszerint, hogy SUV vagy nem SUV építésről van szó (krumpli vagy tepsi), miközben a beltartalom azért nagyon lényegesen más tud lenni az egyes modellekben. Mind a teljesítmény, mind a hajtáslánc sokféle lehet, az UX például többféle hibrid és tisztán elektromos hajtással is elérhető.

Vagy egyáltalán bármilyen autót? Vagy bármit, bárhol, ami nem létszükséglet? Lesz-e még bármi jelentősége a pénznek? Mielőtt nagyon elmerülnénk a „világvégevárásban”, szögezzük le, hogy azért néhány tízezer új autó még mindig gazdára talál az országban, még akkor is, ha ez a mennyiség évente nagyjából 10%-kal csökken, és akkor is, ha ennek meghatározó részét a céges, ütemezett flottavásárlások adják.

Képzeljük el, hogy 24 évesen besétálunk az új munkahelyünkre, aláírjuk a szerződésünket, majd a főnök a kezünkbe nyomja egy vadonatúj Ferrari slusszkulcsát. Valljuk be, kissé meseszerű történet, pedig legalább egyszer már megesett a történelemben: a későbbi háromszoros Formula–1-es világbajnok Niki Lauda „üdvözlőajándéka” ugyanis egy 365 GT4 2+2 kupé volt, amikor 1973-ban leigazolta a Ferrari istálló. A szóban forgó autót most egy online aukción „bárki” megveheti!

Még 2020 őszén a Rolls-Royce vezetősége úgy fogalmazott, elképzelhető, hogy a mostani évtized vége előtt előrukkolnak néhány teljesen elektromos autóval. A jelek szerint az azóta eltelt nagyjából két évben alaposan felgyorsultak náluk az események, ugyanis a minap bemutatták a Spectre nevű kétajtós luxuskupét, amelyben kizárólag villanymotor(ok) kap(nak) helyet. A 2003 óta a BMW vállalat égisze alatt működő, patinás brit gyártónál azt ígérik: a történelmi mérföldkövet jelentő kocsijuk minden elemében méltó lesz a brand – egyébként kissé átszabott – emblémájára.

A Renault Csoport háza táján alig néhány hete beszéltek arról, hogy a konszern „költségbarát” márkája, a Dacia a „nagy elektromos átállás” közepette is kitart a hagyományos motorok mellett, amíg csak lehet (vagyis a mostani állapot szerint 2035-ig), mert a vásárlói elvárások egyelőre ezt diktálják. A román alapítású cég vezetői már akkor jelezték, ez azért nem jelenti azt, hogy teljesen kimaradnak a villanyautózásból, amire máris itt is a bizonyíték: rövidesen érkezik az első hibrid Dacia, amely a vadiúj Jogger (képünkön) kínálatát bővíti majd!

„Gyárt még egyáltalán valaki hagyományos meghajtású kocsikat?” – teheti fel valaki kérdést azt látva, hogy napjainkban 10 autóiparral kapcsolatos hírből kis túlzással 8-9 különböző elektromos modellekről szól. Nos, a felvetésre a válasz az, hogy természetesen igen! Itt van például az Alpine, amely az A110 nevű benzinmotoros kupéjából egyszer már készített egy dinamizmusra kihegyezett verziót (A110 S néven), most pedig még tovább ment a fejlesztésben. Nézzük, mit érdemes tudni a debütáló A110 R-ről!

Az utóbbi időben megint egyre többet lehet hallani a Tesla Cybertruckről, ami arra utal, hogy a már többéves csúszásban lévő nagy méretű, elektromos pick-up hamarosan tényleg gyártásba kerül. Az amerikai vállalat első embere, Elon Musk a napokban egy – kissé rosszul időzített – ígérettel igyekezett felhívni a figyelmet a futurisztikus külsejű járműre: a világ jelenlegi leggazdagabb embere szerint a könnyű teherautó amolyan „kétéltűként” képes lesz problémamentesen átkelni folyókon, tavakon, sőt, nyugodt időben akár a tengeren is „ellavírozik”.

Nagyjából fél éve ismerte meg a világ a Renault Australt, az egyre népszerűbb crossover-SUV szegmens egyik legújabb képviselőjét. A házon belül a Kadjar utódjának szánt ötajtós kocsinak a tervek szerint az ősz folyamán már az utakon kell lennie, így legfőbb ideje volt, hogy a francia cég eláruljon néhány újabb részletet, közte a leendő árakat. Dízelmotor nincs, de sok más érdekesség azért akad a márka új stílusjegyeivel felruházott szabadidő-autóval kapcsolatban!