Az elektromos autók tömeges elterjedésének jelenlegi legnagyobb akadályai közé tartoznak – a magas árukon kívül persze – a korlátozott hatótáv és a lassú újratöltés is. Sok más gyártó mellett a BMW is gőzerővel dolgozik a fenti kihívások megoldásán, egy friss nyilatkozat szerint pedig már olyan jól haladnak a fejlesztésekkel, hogy némi túlzással „vissza is kell fogni magukat”.

A „zöldítés” trendje jó ideje elérte a hiperautók szegmensét is: az olyan kisebb műhelyek, mint a Pininfarina, a Rimac vagy az Aspark mellett patinás gyártók – a teljesség igénye nélkül a Ferrari, a Lotus, a Maserati és a McLaren – is szép lassan leteszik a voksukat a hibrid- vagy a teljesen elektromos hajtás mellett. Ebben a helyzetben szinte üdítőnek hat az olasz Pagani vállalat, amely a minap leleplezett harmadik modelljében is kitartott a hagyományos V12-es erőforrás mellett. De nem a belsőégésű motor az egyetlen különlegesség, amit érdemes kiemelni a vadonatúj kétajtós sportkocsival kapcsolatban.

Aki elég idős hozzá, emlékezhet az 1980-as évek közlekedési jövőképére. Akkoriban mindenki repülő autókat vízionált mostanra, ami azonban (tömegesen) nem valósult meg. Ennek sok oka van, ezekre is kitérünk, de inkább egy reális jövőképet akarunk felvázolni a következő néhány évtizedre. A kérdés az, hogy mivel közlekedünk majd TÉNYLEGESEN?

A statisztikák szerint Európában ma már minden tizedik eladott új autó tisztán elektromos. A kontinens országai persze óriási szórást mutatnak e tekintetben, az alig észrevehető részesedéstől a lassan totális dominanciáig. Magyarország ilyen szempontból a középmezőny aljához tartozik. Lássuk, milyen érdekességeket lehet még kiolvasni a számokból!

Egy ideig úgy tűnt, hogy a Honda Civic legújabb, tizenegyedik generációjának egyetlen „hagyományos” meghajtású képviselője sem jut el Európába – nemrég azonban kiderült, hogy a típus rajongói által mindig nagyon várt Type R változat mégiscsak kapható lesz a mi kontinensünkön is. A várhatóan a jövő év elején érkező, teljesítményre kihegyezett kocsiról már eddig is tudni lehetett néhány részletet, a japán vállalat pedig most a teljesítménnyel kapcsolatos adatokat is nyilvánosságra hozta.

A kínai autógyártók egyre hangosabban dörömbölnek az európai piac ajtaján, az egyik legújabb próbálkozó pedig a Hongqi, amely a minap bejelentette, hogy első uniós országként Hollandiában is rendelhetővé teszi az E-HS9 nevű, nagy méretű, prémiumkategóriás szabadidő-autóját. Lássuk, milyen paraméterekkel próbálja elnyerni az öreg kontinens vásárlóinak tetszését a teljesen elektromos SUV!

Nagyjából minden felfordulni látszik, a világ meg megbolondul, és minden más, mint amit eddig megszoktunk: a benzin „sapkátlan” ára 700 Ft felett van, a gáz ára a hétszeresére, a villanyé a duplájára nőtt, a norvég kormány meg megöl egy rozmárt, mert a lakosok szeretik nézegetni, és túl közel mentek hozzá. Minden sokkal drágább lett, miközben az emberek ‒ mint rendesen ‒ a homokba dugják a fejüket, és megpróbálják az eddig szokásaikat továbbra is kigazdálkodni az alig emelkedő bevételeikből. Így leírva nyilvánvaló, hogy nem fog menni, de a hétköznapokban ez nem mindig ennyire evidens. Nézzük, mit hoz ez az autósok számára, mire nem árt, ha felkészülünk.

A kultikus amerikai álomautók és a tradíciók szerelmeseinek az utóbbi években már „le kellett nyelni” az elektromos Ford Mustang vagy épp a villany-Hummer „békáját” – a jelek szerint pedig a Dodge vérbeli izomkocsijai lesznek a következők a sorban. A vállalatnál ugyanis a napokban megerősítették, 2023 decemberével leáll a belsőégésű motorral felszerelt Chargerek és Challengerek gyártása, helyüket pedig akkumulátoros modellek veszik át. Addig is azért gondoskodnak arról, hogy két zászlóshajójuk stílusosan zárjon le egy nagy korszakot.

2020 óta van az utakon a Toyota Yaris negyedik generációja, amely 2021-ben elnyerte a szakmai berkekben igencsak sokra taksált Év Autója díjat. A vevők körében is népszerű kisautónak eddig öt-, illetve háromajtós ferdehátú, egy a SUV-hullámot meglovagolni igyekvő, emelt hasmagasságú (Yaris Cross), illetve bizonyos piacokon (köztük Európában) egy a Gazoo Racing közreműködésével kifejlesztett, nagy teljesítményű sportkocsiverziója (GR Yaris) létezik. Azoknak, akik erről a bőséges „étlapról” sem tudnak választani, a minap bemutatták a szedánváltozatot!