Hogyan hűtsük le az aszfaltot?

Hogyan hűtsük le az aszfaltot?

„Kékre van a, kékre van a forró utca festve” – énekelhetnék az ismert magyar népdal átköltött verzióját mostantól Katarban. A közel-keleti ország fővárosában ugyanis egy kísérleti projekt kezdődött, amelynek keretében óceánszínűre mázolták az egyik forgalmas út burkolatát. Mindez látványnak sem utolsó, ám a cél elsősorban nem esztétikai volt: így akarják legyőzni a pokoli hőséget.

Ha a Perzsa-öböl hatalmas olajkészleteire és az azokra alapozott mesés gazdagságra gondolunk, hajlamosak vagyunk azt mondani, szerencsések a katariak (és a térség többi államának lakói), hogy oda születtek, ahová. Anyagi szempontból ezzel nem is nagyon lehet vitatkozni, hiszen a mintegy nyolcad Magyarországnyi területű, szűk 3 milliós ország világelsőnek számít az egy főre jutó GDP tekintetében.

A földrajzi elhelyezkedésnek persze vannak árnyoldalai is – bár az „árny” kifejezés itt éppen, hogy nem túl találó. Az Arab-félszigeten ugyanis finoman szólva is embert próbáló a klíma: a nyári hónapokban stabilan 40 Celsius-fok feletti a hőmérséklet, ami éjszaka sem csökken 30 alá, miközben gyakran hosszú hónapok múlnak el csapadék nélkül.

Az éghajlat tehát eleve nagy kihívás elé állítja az ottani emberek szervezetét, amire még egy lapáttal rátesz, hogy az utóbbi évtizedekben a környék dúsgazdag államai rohamléptekben fejlődnek, ami egyre több aszfalt és beton jelenlétével jár. Márpedig egyik anyag sem épp arról híres, hogy csökkentené a rajta, illetve mellette járók hőérzetét.

A katari közlekedési minisztérium, egy japán céggel együttműködve, ezért szánta rá magát a bevezetőben már említett látványos lépésre. Nem ez az első eset a világon, hogy egyes utcákat speciális festéssel próbálnak hűteni: korábban az év nagy részében szintén forró Los Angelesből érkeztek hasonló hírek. Ám, amíg ott néhány eldugott utcácska kapott (fehér) festést, addig Dohában az ország egyik legrégibb és legnépszerűbb utcája öltött kék ruhát.

A burkolatra egy milliméter vastagságban felvitt festék hővisszaverő részecskékkel és üreges kerámia mikrogömbökkel van tele, amelyek úgy verik vissza hatékonyan a napsugarakat, hogy közben nem vakítják el az arra járókat. Az innovációtól azt várják, hogy 15-20 fokkal hűti majd le az aszfaltot, ami így tűző napsütésben is nagyjából azonos hőmérsékletű maradna a levegővel.

A tesztidőszak másfél évig tart, és ha beválik a fejlesztés, az ország több pontján is alkalmazzák majd. Az intézkedés fontos eleme lehet annak, hogy a 2022-es katari foci vb idején egy kicsit elviselhetőbbé lehessen tenni a környezetet a tornára érkező játékosok és szurkolók számára. A kísérletet pedig árgus szemekkel figyelik a világ minden pontján, hiszen – főként az időjárás alakulását elnézve – egyre több helyen lehet majd szükség hasonló hűsítésre.