Hosszas „bemelegítés”: az izmainknak jó, a kocsinknak kevésbé

Hosszas „bemelegítés”: az izmainknak jó, a kocsinknak kevésbé

Legutóbbi bejegyzésünk végén „ott hagytuk abba”, hogy a téli időszak „rejtett energiafalóinak” egyike a motorjáratás álló helyzetben. Ezen sokan talán csodálkoznak, figyelembe véve, hogy sok autósnál a „bemelegítés” a mínuszos reggeleken egyfajta feltételes reflexként működik. A témában jártasak persze tudják: egy nagyon rövid ideig tartó helyben pöfékelés még indokolt lehet, de ezen túl már nemhogy felesleges, de egyenesen káros ez a szokás. Mutatjuk, miért.

A rövidtávú időjárás-előrejelzéseket nézve úgy fest, február derekához közeledve még egy utolsót (?) rúg az idei tél, azaz hajnalonta kőkemény fagyokra kell számítani. Ilyenkor gyakran látunk az út szélén, járó motorral, hosszú percekig indulásra várakozó sofőröket – ez azonban finoman szólva sem a legjobb módja az ideális üzemi hőmérséklet elérésének.

Az előző írásunkban is idézett német ADAC autóklub tesztjei szerint -10 Celsius-fokos külső hőmérséklet esetén 4 perces motorjáratás után mindössze -7 fokig „melegszik” fel a motorolaj. Ehhez pedig 1 deciliter – vagyis mai árak mellett mintegy 40 forintnyi – üzemanyagra van szükség, ami, mint látjuk, lényegében teljesen haszontalanul jut a levegőbe. Az már csak a hab a tortán, hogy az álló helyzetben történő bemelegítés – épp a mai, hatékonyabb motorokban – alig termel hőt, ezért a motorolaj alig hígul közben, ami elégtelen kenéssel jár, ez pedig fokozott kopást okoz a motorban, csökkentve ezzel annak hatékonyságát, élettartamát.

Szakemberek szerint ennél sokkal bölcsebb, ha dízeles erőforrás esetén 1-2 perces, benzinesnél pedig ennél is rövidebb járatási fázist iktatunk be. Ezt a röpke várakozó szakaszt kihasználhatjuk a páramentesítésre, szükség esetén a hó és jég eltávolítására, bepakolásra, a kényelmes elhelyezkedésre, az öv bekapcsolására, stb. Indulás után eleinte óvatos pedálkezelés és a szokottnál alacsonyabb fordulatszámon történő váltások ajánlottak, de azért a dízel 2500, a benzin pedig akár 3000-ig is hamar elforgatható.

Ha így járunk el, azzal szinte megidézzük a mesebeli szabólegényt, aki hét legyet ütött egy csapásra: időt nyerünk, jót teszünk a kocsinknak, csökken a fogyasztásunk és vele a károsanyag- és zajszennyezésünk is.

Éppen utóbbi tényező, vagyis a felesleges környezetkárosítás az oka annak, hogy akadnak országok (a teljesség igénye nélkül Ausztria, Németország, Svájc), ahol egyenesen büntetik az álló helyzetben történő, hosszas motorjáratást. Nem véletlen, hogy a türelmi idő több helyen 5 perc, hiszen ennél tartósabb melegítésre még a régebbi dízelmotoroknak sincs szükségük – de ahogy fentebb láthattuk, a többség a tanácsokat megfogadva ennél jóval hamarabb is mozgásba lendülhet, zimankó ide vagy oda.