Íme egy vadiúj Renault csak „hivatásosoknak”

Mi sem bizonyítja jobban a különböző, autómegosztásra épülő szolgáltatások felfutását, hogy most már akad olyan gépkocsi, amit kifejezetten ilyen felhasználásra fejlesztenek. A napokban bejelentett Renault Mobilize Limo nevű teljesen elektromos szedán a tervek szerint már jövőre felbukkanhat egyes személyszállítást végző cégek flottájában. Nézzük, hogyan képzelik a Renault-nál a városi közlekedés közeljövőjét!

A Limo a Renault által korábban beharangozott Mobilize brand négy modellje közül az első, amit megismerhet a világ – ha minden igaz, rövidesen a Bento, a Duo és a Hippo is követik majd. A francia gyártó nem véletlenül nyit ilyen irányba, hiszen elemzések szerint a jelenleg 28 milliárd eurósra becsült európai autómegosztásos piac 2030-ra 50 milliárdosra nőhet, ehhez pedig egyre több, erre a célra ideális jármű is kell.

Méghozzá a trendeket nézve zömmel elektromos kivitelben, ugyanis a közösségi közlekedési formák értelemszerűen a nagyvárosokban a legnépszerűbbek, márpedig a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások éppen azokból igyekeznek száműzni a hagyományos meghajtású autókat. Ennek megfelelő a Mobilize Limo egy 150 lóerős, 220 Nm-es csúcsnyomatékra képes villanymotort kap.

No, meg egy 60 kWh-s akkumulátort, amely a tesztek alapján 450 kilométer megtételére elegendő. A Renault számításai szerint ez jócskán több, mint amennyit egy átlagos sofőr naponta megtesz – ráadásul szükség esetén gyorstöltővel 40 perc alatt további 240 km-es hatótáv nyerhető. A Limo 9,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége pedig kb. 140 km/h, ami szintén azt jelzi, hogy elsősorban városi viszonyokra tervezték.

A kocsi méreteit a szaksajtó a Tesla Model 3-hoz hasonlítja (az eltérés tényleg csak néhány centi minden dimenzióban), a belső terek kialakításánál pedig – nem meglepő módon – a potenciális utasok kényelme és lehetőségei voltak a fő szempontok. Ennek jegyében többek közt USB-csatlakozó és olvasólámpa is kerül a hátsó sorba, ahol a beáramló levegő is egyénileg állítható lesz. Az adatok közül elsőre talán a 411 literes csomagtér tűnik a funkcióhoz képest egy kissé szerénynek, de Renault szerint azért nagyobb bőröndök is elhelyezhetők a Limóban.

Végezetül fontos megjegyezni, hogy a vállalat az új kocsi leendő alkalmazási területei kapcsán rendre az úgynevezett „ride-hailing” szolgáltatásokat említi (ilyen például az idehaza is ismerősen csengő Uber), ahol az utazni vágyót egy applikáció összeköti a legközelebbi szabad sofőrrel, aki egy meghatározott összeg fejében viszi el őt A-ból B-be. Más autómegosztásos módszerekről, mint a „car-sharing” (pl. GreenGo, MOL Limo) vagy a „ride-sharing” (pl. Oszkár, BlaBlaCar) egyelőre nincs szó. Akárhogy is, a Renault Mobilize Limo várhatóan már jövőre megérkezik egyes piacokra, és ha kellően keresettnek bizonyul, valamint a hazai autózás is egyre inkább ebbe az irányba mozdul, idővel akár itthon is helyet foglalhatunk benne.