Itt az első 500 felett repesztő utcai autó?

A svéd Koenigsegg vállalat a minap bejelentette, hogy elkészült a hiperautók rajongói által több mint két éve várt Jesko első példánya. Ha hinni lehet a gyártó által közölt adatoknak, akkor a kétajtós, nyitható tetejű sportkocsi az első adandó alkalommal megdönti majd a sorozatgyártású autók sebességi rekordját, sőt, a „rendszámosok” mezőnyében elsőként törheti át a bűvös 500 km/h-s határt.

Még a 2019-es Genfi Autószalonon, az Agera méltó utódjaként harangozták be a Koenigsegg Jeskót, és már az első hírek is lélegzetelállító paramétereket ígértek. A motor az Agerából ismerős 5.0 literes, V8-as, ikerturbós erőforrás, amelyből immár – megfelelő üzemanyag használata esetén – akár 1600 lóerőt is ki lehet csikarni, csúcsnyomatéka pedig 1500 Nm, ami 5100-as fordulaton áll rendelkezésre.

A gyártó kezdetben arról beszélt, hogy a kilencfokozatú automata váltóval ellátott, 1420 kilogrammot nyomó kocsi 300 mérföld/órás, azaz kb. 483 km/h-s sebességre lehet képes, azonban a fejlesztést kísérő tesztek eredményeit látva mostanra már 10%-kal nagyobb, azaz nagyjából 530 km/h-s tempóról is szó van – ideális körülmények közt. Ha ezt a Jesko teljes egészében vagy legalább is nagyrészt érvényesíteni tudja majd a méréseken, gond nélkül rekordtartóvá válhat.

Az utcai forgalomra alkalmas autók sebességi világcsúcsát hivatalosan jelenleg is a Koenigsegg tartja: egy Agera RS 2017-ben 447 km/h-val repesztett. Akad egy vitatott rekord is, amit a Bugatti Chiron Super Sport 300+ futott 2019-ben (490 km/h), de egyrészt nem egyértelmű, hogy valóban sorozatgyártásba kerülő verzióról volt-e szó, másrészt csak egy irányban száguldott végig a pályán, márpedig a széles körben elismert csúcshoz oda-vissza kell „sprintelni”, és a két kísérlet átlagát szokták beírni a jegyzőkönyvbe. Akárhogy is, a Jesko hamarosan (egy időre) véget vethet a rekord körüli bizonytalanságnak, ha tényleg áttöri a félezres határt.

Az ár kapcsán korábban hárommillió dollár, átszámítva 910 millió forint, körüli összegről lehetett hallani, de sokat mondó az is, hogy a leendő tulajdonosok csak a szín egyedi kiválasztására elkölthetnek mintegy 20 millió forintnyi dollárt. Nem meglepő módon ilyen kondíciók mellett a Jeskóból sem lesz „tömegtermék”: a Koenigsegg 125 darabot tervez legyártani, melyek közül az elsők jövő tavasszal érkezhetnek meg a vevőkhöz. A vásárlók az eddigi információk alapján szabadon választhatnak a Jesko versenypályára kihegyezett alapváltozata (már, ha egy ilyen autónál beszélhetünk egyáltalán „alapról”) és a végsebesség-orientált Absolut nevű verzió közt.