Huszonnyolc híján kétezer lóerős a Lotus legújabb csúcsautója, a napokban bemutatott Evija. Az elektromos szuperkocsi ezzel a valaha volt legerősebb, közúti használatra szánt jármű. Azt pedig, hogy ez mennyire a jövő autója, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a töltéséhez olyan technológia is használható lesz majd, amely még nem is létezik.
Két éve vette meg a patinás brit gyártót a kínai óriáscég, a Geely, azóta pedig a most leleplezett Evija az első modell a Lotus palettáján. Mi tagadás, meglehetősen hatásos nyitány ez az új tulajdonosoktól, hiszen a márka legfiatalabb tagja a hírek szerint nem kevesebb, mint 1972 lóerőt tud kihozni a négy villanymotorjából.
Ha hihetünk a számoknak, akkor az Evija ezzel egy csapásra a legnagyobb teljesítményű közúti autók toplistájának élére ugrott. Nem teljesen egyértelmű, hogy kit taszított le onnan, hiszen sokan az 1500 lóerős Koenigsegg Regerát tartották a rekordernek, míg mások számára a topkategóriás sportautók tuningolására szakosodott amerikai Hennessey cég által „összedobott” – amúgy Lotus-alapokra épülő – Venom F5 (1600 lóerő) jelentette a csúcsot.
Ezt a vitát azonban a jelek szerint már nem kell eldönteni, az Evija mindenképpen a rangsor tetejére száguldott. A száguldás pedig jelen esetben tényleg a legjobb kifejezés: az ugyanis még nem különösebben meghökkentő, hogy az Evija 3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, viszont arra, hogy 9 mp alatt a 300-as tempót is eléri, már nagyon nehéz szavakat találni. Egyébként ez már majdnem a végsebessége is, amit valamivel 320 fölé saccolnak.
De nemcsak a lóerők tekintetében lesz rekorder az új Lotus. A bemutatón elhangzott, hogy akár 800 kW-os teljesítményt is képes felvenni. Ezzel csak az a „gond”, hogy a jelenleg elérhető leggyorsabb töltők is csak 350 kW-tal tudnak tölteni. Utóbbiakkal 18 percig tart a teljes töltés, egy reménybeli 800 kW-ossal viszont felére csökkenhetne ez az idő.
Az Eviján tengelyenként három lengéscsillapítót helyeztek el a mérnökök, egyet-egyet a megszokott módon a kerekeknél, egyet pedig középen. A karosszéria kialakításánál elsődleges szempont volt, hogy minél nagyobb légcsatornák jöjjenek létre, amiknek a leszorító erő mellett a hűtésben is nagy szerepük van. Az autón visszapillantó tükröt hiába keresünk, azok ugyanis visszahúzhatóak a kasztniba. De feleslegesnek találták a fejlesztők a kilincseket is: az ajtók távirányítással, felfelé nyílnak.
A vadiúj hiperautó hatótávja 403 kilométer, ami manapság már nem számít kiemelkedőnek az elektromos kocsik mezőnyében. Mégsem ez lesz az, ami a legtöbbeket visszatart majd a vételtől, hanem az ára, amely 1,5 millió fontról (átszámítva nagyjából 525 millió forintról) indul. Az Evijából a jelenlegi elképzelések szerint 130 darab készül, amelyek legkorábban 2020 elején kezdhetik riogatni a közlekedés többi résztvevőjét.