Jöhet az egynapos autópálya-matrica?

Jöhet az egynapos autópálya-matrica?

Jókora vihart kavart a hír, mely szerint az Európai Parlament friss döntése kötelezővé tenné az EU-tagállamokban – így Magyarországon is – az egynapos autópálya-matricák bevezetését. Bár a reformmal kapcsolatban egyelőre több a kérdés, mint a válasz, érdemes eljátszani a gondolattal, milyen hatása lenne a 24 óráig érvényes tikettek piacra dobásának – amely egyébként nem is volna teljesen előzmény nélküli hazánkban.

A fenti javaslat ötletgazdái azzal érveltek, hogy felesleges heti vagy akár havi matricát vetetni azokkal a közlekedőkkel, akik csak egy rövid ideig használják a sztrádát, például azért, mert csak átutazóban vannak az adott országban. Az EP-képviselők többsége egyetértett velük, így a tagállamoknak meg kell kezdeni a felkészülést a változásokra, igaz, erre legalább két évük lesz, ami alatt a szabályok pontosítására is sor kerülhet.

Egyelőre ugyanis nem kristálytiszta, hogy a könnyítés ténylegesen csak az említett tranzitforgalomra vonatkozik-e vagy a belföldi autósok számára is elérhetővé válna az egynapos jogosultság. Előbbi esetben az átlagos autós számára legfeljebb külföldi utak során hozhat pozitív változást a rendelkezés, de ha végül utóbbi forgatókönyv valósul meg, az az országon belüli, rövid utazásoknál is jelenthet előnyt – feltéve, hogy az egynapos matrica ára kedvező lesz, merthogy jelen állás szerint még erről is korai bármit mondani.

Magyarországon, bár korábban is voltak erre vonatkozó tervek, 1996-ig nem kellett fizetni az autópályák használatáért, ekkor jelentek meg a „hírhedt” fizetőkapuk az M1-esen, majd az M3-ason és az M5-ösön. Ezek finoman szólva sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, a forgalom jelentős része a párhuzamos, egyszámjegyű főutakra „menekült”, a rendszert így rövidesen felváltották a matricák. Ekkortájt egy rövid ideig léteztek az „eseti használóknak” szánt egynapos jegyek, ezeket azonban 1999-ben megszüntették.

Ezt követően egy ideig az egyhetes matrica jelentette a kínálat „alját”, de 2003 nyarán kísérleti jelleggel jött a balatoni hétvégézők nagy örömére a négynapos matrica, amelyet végül 2012-en vezettek ki. Jelenleg a hetinek nevezett (de 10 napos) matrica a „beugró” a hazai sztrádákra, amely személyautók esetén az idei évtől 3820 forintba kerül. A képet a 2015-ben megismert, kifejezetten népszerű megyei matricák teszik teljessé, melyekért a D1 kategóriánál 2022-ben 5450 forintot kérnek, és egy adott megye összes díjköteles útjára érvényesek a következő év január 31-ig.

Az tehát, hogy ebbe a szisztémába miként (és legfőképpen milyen áron) illeszkedhetnek majd az esetleges egynapos matricák, még a jövő zenéje – abban azonban biztosak lehetünk, hogy addig is sok érvet és ellenérvet hallunk még a témában.