Jön a bitang erős, limitált Cupra!

Jön a bitang erős, limitált Cupra!

Ha egy bizonyos autóból összesen csak 7 ezer darabot gyártanak a világpiacra, nem magától értetődő, hogy azokból Magyarországra is jut valamennyi. A valaha volt legerősebb Cupra, a rövidesen érkező Formentor VZ5 azonban a friss hírek szerint jó eséllyel feltűnik majd a hazai utakon is – igaz, nem lesz túl gyakori látvány. Lássuk, mit érdemes tudni a kompakt SUV-ról, amelyet a sportos Audik erőforrásával szereltek fel, de a mérnökök bizonyos szempontból többet is kihoztak belőle, mint a német testvérmárkánál.

A Cupra sokáig a Seat teljesítményorientált almárkájának számított, aztán 2018-ban önálló branddé vált – természetesen továbbra is a Volkswagen Csoport nagy ernyője alatt. A Cupra Ateca és Cupra Leon neveket már régebben megismerhettük, az első olyan modelljük pedig, amelyik már az első alkotóelemtől az utolsóig Cuprának készült, a 2020 ősze óta forgalmazott Formentor.

Az ötajtós szabadidő-autó dízeles, benzines és plug-in hibrid verziót is felvonultató palettájának erősebb tagjait a spanyol „veloz”, azaz „gyors” szóból eredően VZ jelöléssel illetik, a VZ5 pedig ebben az elitkategóriában is a csúcsot jelenti. A típusba az a 2.5 literes, öthengeres, turbós benzinmotor került, amely az Audi RS Q3 és az Audi TT RS modellekben is dobog.

Az erőforrás a Cuprában 385 lóerőt tud, ami ugyan némiképp kevesebb az említett Audik teljesítményénél (394 lóerő), a gyorsulás terén azonban a Formentor VZ5 van előnyben: álló helyzetből 4,2 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet, ami 3 tizeddel gyorsabb, mint az Audi RS Q3 vonatkozó adata. A csúcsnyomaték terén sincs szégyenkeznivalója a legifjabb Cuprának, a 480 Nm ugyanis hozza „közeli rokonai” szintjét, ahogy a 250 km/h-ban korlátozott maximális tempója is azonos velük.

Az összkerékhajtású, hétsebességes automata váltóval ellátott kocsi a paramétereit illetően a papírformának megfelelő módon nem tér el jelentősen a 306 lóerős, „alap” Formentor VZ-től (4,45 méteres hossz, 1,84 méteres szélesség és 1,5 méteres magasság), azonban közvetlen elődjénél 10 mm-rel közelebb „ültették” az aszfalthoz.

A Cupra Formentor VZ5 árazása Németországban a hírek szerint 62 ezer euró (átszámítva kb. 22 millió forint) környékén indul, ami valamelyest alacsonyabb, mint a többször példaként állított Audik esetén – ennek ellenére a VW Csoportnál bizonyára abban reménykednek, hogy a legizmosabb Cupra nem házon belülről, hanem mondjuk a hasonló kategóriájú BMW-k és Mercedesek elől „szívja majd el a levegőt”.  Ami a hazai kilátásokat illeti, sajtóértesülések szerint Magyarországra mintegy 10 érkezhet a kocsiból, kb. 24 millió forintos árcímkével.