Jönnek a sprintfutamok! Mutatjuk, mit kell tudni róluk!

Jönnek a sprintfutamok! Mutatjuk, mit kell tudni róluk!

A hétvégi Brit Nagydíjon debütál a Formula–1 utóbbi éveinek egyik legnagyobb újítása, a sprintkvalifikáció, amely a hétvége jól megszokott menetrendjét is alaposan felborítja. A reform fogadtatása egyelőre erősen vegyes, bár a többség egyetért abban, hogy egy esélyt azért lehet neki adni – igaz, jelen állás szerint nemcsak 1, de 3 esélyt is biztosan kap. Összeszedtük, mire érdemes készülniük a nézőknek!

Nem elírás, ha a tévéműsorban péntek 19:00-ra látja beírva a Forma–1-es időmérő edzést, azt ugyanis ebben a most tesztelendő, új rendszerben egy nappal korábban rendezik. A szokásos lebonyolítás szerint zajló kvalifikáció azonban nem a vasárnapi verseny, hanem a szombaton, magyar idő szerint 17:30-kor startoló sprintfutam rajtsorrendjéről dönt. Ez egy 100 kilométeres, azaz Silverstone-ban 17 körös versenyt jelent, ahol nem kötelező a boxkiállás, egyébként minden hasonló, mint egy „igazi” futamon, csak kb. harmadannyi időbe sűrítve.

A „mini viadalnak” kettős tétje van: egyrészt leintés után az első helyezett 3, a második 2, a harmadik pedig 1 pontot kap a bajnoki tabellán, másrészt a kialakult sorrend határozza meg a vasárnapi (16:00) „hagyományos” nagydíj rajtrácsát – értelemszerűen a győztes indulhat majd másnap a pole pozícióból. Fontos megjegyezni, hogy mind a szombati sprintfutamra, mind a vasárnapi versenyre a komplett mezőny szabad kezet kap gumiválasztás terén.

Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a sportág rajongóinak tábora két részre oszlik az újdonság megítélésével kapcsolatban, de egyelőre a többség mintha a kétkedők közé tartozna. Mi több, a pilóták sincsenek meggyőződve a változtatás létjogosultságáról, a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton például úgy fogalmazott, nem számít különösebb izgalmakra és látványos csatákra szombaton. Ezzel együtt ő is hozzátette, végleges ítéletet csak akkor érdemes mondani, ha már kipróbálták a dolgot.

Ugyanerre kért mindenkit az F1 sportszakmai igazgatója, Ross Brawn, leszögezve, hogy ha szemmel láthatóan nem válik be a reform, akkor nem fogják erőltetni. Egyelőre annyi tűnik biztosnak, hogy Silverstone mellett a szeptemberi Olasz Nagydíjon is tesztelik a formátumot, illetve a szezon utolsó szakaszában egy harmadik, egyelőre még hivatalosan nem bejelentett helyszínen is. Brawn szerint 2022-ben már 6 versenyhétvégén jelenhetne meg az újdonság – de csak akkor, ha beválik idén.

A módosítás kapcsán többen emlékeztettek, hogy amikor a Forma–1-ben utoljára hozzányúltak az időmérő lebonyolításához (2016 és a 90 másodpercenként 1 kiesős szisztéma), az meglehetősen csúfos véget ért, hamar vissza kellett belőle táncolniuk az akkor még Bernie Ecclestone vezette döntéshozóknak. Kérdés, mi lesz a sorsa a most bemutatkozó sprintfutamoknak: sikerül hozzájárulniuk az utóbbi időben egyre többek által követett sportág további népszerűsödéséhez vagy ez is csak a rossz ötletek számát gyarapítja majd?