Kalapács alatt a legutolsó (új) Saab!

Kalapács alatt a legutolsó (új) Saab!

A Saab 9-3 Aero típusú autókat új korukban nagyjából 8 millió forintnak megfelelő svéd koronáért kezdték árulni. A gyártás 2014-ben ért véget, így mostanra már a legfiatalabb példányaikért sem kérnek átszámítva 3-4 milliónál forintnál többet. Egy közelgő árverésen viszont egy ilyen autó minden bizonnyal ennek sokszorosáért talál majd gazdára. Nem is véletlenül, hiszen a szervezők szerint „ez az utolsó esély új Saabot vásárolni!”

Számos oka lehet annak, ha valaki csillagászati árat sem sajnál kifizetni egy autóért. Lehet, hogy egy különleges, akár csak egyetlen példányban gyártott típusról van szó, de az is jelentős értéknövelő szempont szokott lenni, ha a járművet korábban egy ismert személy birtokolta. A svéd Bilweb Auctionsnél viszont hamarosan egészen más okból alakulhat ki licitháború: kalapács alá kerül az utolsó Saab, amely valaha legördült a csődbe ment autógyár futószalagjáról.

Egy 9-3 Aero modellről van szó, amelyet 2014-ben raktak össze a trollhättani üzemben. A gyár ekkor lényegében már két és fél éve nem működött, csak épp a mérnökök a raktáron maradt alkatrészekből, jórészt kézi munkával még összeszereltek 420 darab autót, amelyekre még a patinás cég emblémája került. A tényleges utolsó darab akkor annak rendje és módja szerint múzeumba került, és idén tavaszig ott is volt.

Mintegy fél éve azonban forgalomba helyezték Svédországban, azóta pedig csak néhány mutatós fotó elkészítésének kedvéért „sétáltatták meg” kicsit. A kilométer óra állása szerint 66 km van benne, azaz talán nem túlzás az aukció házigazdái részéről újnak aposztrofálni. Kérdés, milyen sorsot szán majd neki az, aki kifizeti a vélhetően az eredeti ár sokszorosáig kúszó összeget. Nincs különösebb akadálya, hogy ténylegesen használja is, hiszen a Saab megszűnése nem volt olyan régen, hogy ne lehetne manapság is alkatrészt beszerezni hozzá. Persze lehet, hogy a szimbolikus jelentőségű autó végül egy gyűjteményben végzi.

A 220 lóerős turbómotorral ellátott, automata-váltós kocsi egyébként jelen állás szerint tényleg az utolsó autó, amely Saab márkajelzéssel készült el – ez azonban nem jelenti azt, hogy az egykori gyárban már nem szerelnek össze újabb autókat. Nem is olyan régen például az a hír járta, hogy a német Sono márka ott gyártja majd a Sion névre keresztelt teljesen elektromos városi egyterűjét. A Sion különlegessége, hogy mintegy 330 darab napelemet helyeznek el rajta, az azokból előállított áram segítségével pedig akár 34 kilométer is megtehető – legalább is egy felhőmentes napon.

Úgy fest tehát, hogy nemsoká a környezetbarát autógyártás fellegvára lesz ott, ahol 5 éve a legutolsó – és most épp eladó – Saab megszületett.