Manapság, ha egy vadonatúj hiperautóról hallunk, amely kevesebb mint 2,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, és a 200-as tempó eléréséhez is csak mintegy 8 másodpercre van szüksége, szinte automatikusnak vesszük, hogy a hajtásért bizonyára elektromos motorok felelnek. A napokban bemutatott Praga Bohema azonban az üdítő kivételek közé tartozik! A patinás cseh gyártó egyenesen úgy fogalmazott, hogy mielőtt a villanyjárművek átveszik az uralmat, eljött a „most vagy soha” pillanat az ilyen benzines csúcskocsik számára!
A Praga vállalat már több mint 110 éve készít autókat, de nem csoda, ha kevesen hallottak róla, 1947 után ugyanis csaknem 7 évtizedre eltűnt a színről. Újkori története az R4, majd az R1 versenygépekkel kezdődött, utóbbiból pedig R1R néven egy 365 lóerős utcai változattal is előrukkoltak. A most leleplezett Bohema azonban egyáltalán nem ezekre az alapokra épül, és óriási szintlépést hoz teljesítményben.
Az előkészítés fázisában a hírek szerint az Audi 5.2 literes, V10-es motorjának használata is felvetődött a Pragánál, ám végül a Nissan GT-R-ből ismerős, 3.8 literes biturbó V6-osra esett a fejlesztők választása. Ennek legfőbb oka, hogy ez egy jóval kompaktabb technológia, így könnyebb volt vele az eredeti célkitűzést elérni, azaz egy kimondott alacsony tömegű autó alkotni. A Bohema prototípusa mindössze 982 kg-ot nyom, de nem kizárt, hogy a végleges verzió még ennél is könnyebb lesz.
A Nissantól „kölcsönzött”, és egy brit tuningműhely, a Litchfield Motors által kezelésbe vett erőforrás a Praga hivatalos honlapja szerint 700 lóerőt és 725 Nm-es csúcsnyomatékot tud, ami a bevezetőben említett gyorsulási adatokat, valamint 300 km/h feletti végsebességet tesz lehetővé. A fejlett aerodinamikai megoldásoknak köszönhetően a Bohema 250 km/h-s tempónál kb. 900 kg-nyi leszorítóerőt produkál.
A kocsi fejlesztésében részt vett az egykori Forma–1-es pilóta, a jelenleg az IndyCar szériában szereplő Romain Grosjean, aki elmondása szerint még sosem vezetett olyan közutakon is használható autót, ami ennyire „versenyzésközeli” élményt adott volna. Aki szeretné ugyanezt átélni, annak elég mélyen a zsebébe kell nyúlnia: az első cseh hiperautó ára várhatóan 1,3 millió euró, vagyis forintban kifejezve több mint félmilliárd lesz. A Praga Bohemából a tervek szerint összesen 88 példány készül, melyek közül az elsők már jövőre a vevőkhöz kerülhetnek.
Azt túlzás lenne állítani, hogy mostantól ez az újdonság lesz az első, ami a cseh autógyártásról eszünkbe jut, mindenesetre ha a Praga egyre több ilyen remekművel áll elő, idővel a szektor legfelső polcán is számolni kell majd Csehországgal.