Szép kis születésnapi ajándékot kapott az éppen 80 évvel ezelőtt alapított Jeep, a nemrégiben bemutatott kompakt szabadidő-autójuk, az Avenger ugyanis elnyerte a 60. alkalommal odaítélt Európai Év Autója díjat. Elsőre talán furcsa lehet, hogy egy európai vetélkedésben részt vehetett egy amerikai márka (bár az iparágat manapság jellemző, szinte követhetetlen tulajdonviszonyok közepette ez már alig jelent valamit), de nyugodtan mondhatjuk, hogy egy ízig-vérig európai kocsiról van szó: a gyártása Lengyelországban zajlik, és elsődleges piaca is az öreg kontinens, ahogy arról a kocsi részletei is árulkodnak.
Azok után, hogy a szóban forgó versenyen tavaly alig néhány pont döntött az első helyezésről (a Kia EV6 javára), az Avengert most megszorongatni se tudták a riválisok: a Jeep vadonatúj modellje az 59 tagú zsűritől összesen 328 pontot zsebelt be, míg a második helyezett Volkswagen ID.Buzz kisbusz 241, a dobogó alsó fokára kerülő Nissan Ariya pedig 211 pontot kapott.
A Jeep számára korábban példátlan sikert hozó Avenger több szempontból is történelminek nevezhető a brand életében. Egyrészt a maga mindössze 4,08 méteres hosszával, 1,72 méteres szélességével és 1,53 méteres magasságával immár ez a Jeep palettájának legkisebb darabja, „alulmúlva” a Renegade-ot is. Érdekesség, hogy a jármű a Stellantis konszern már bejáratott CMP platformjára épül, csakúgy, mint a Peugeot 2008, az Opel Mokka vagy a DS3 Crossback, azonban a fejlesztők még ezeknél is valamelyest kisebbre szabták.
Az igazi úttörő jellegét azonban nem a méret adja, hiszen egyszersmind ez lett a Jeep legelső tisztán elektromos autója is. A már az utakon lévő változatokban egy 156 lóerős teljesítményre és 260 Nm-es nyomatékra képes villanymotor található, ami az első kerekeket hajtja. Az Avengerekben egy 54 kWh-s akkumulátor kapott helyett, ami nagyjából 400 kilométer megtételét teszi lehetővé újratöltés nélkül.
Az autóra pillantva látszik, hogy újszerű technológiai megoldások ide vagy oda, a tervezőasztalon azért ügyeltek arra, hogy a mini SUV mégiscsak „Jeepnek látszódjon” – erről többek közt a jellegzetes, hét részre osztott hűtőrács gondoskodik. Ettől függetlenül alighanem a vállalatnál is érzik, hogy ennél többet kell átmenteniük a márka hagyományaiból, ezért az ígéretek szerint rövidesen érkezik egy 1.2 literes, turbós benzinmotorral ellátott variáns is, a belsőégésű motorral együtt pedig a hírek alapján a Jeep rajongóitól elvárt összkerékhajtás is megjelenik a kínálatban. A szakértőket mindenesetre már a jelenlegi, villanyverzió is alaposan meggyőzte – minden továbbiról a vásárlók „szavaznak” majd.