A JATO Dynamics nemrég összesítette a 2022-es év autós eladásai adatait 30 országban (26 EU-tagállamban, valamint az Egyesült Királyságban, Svájcban, Norvégiában és Izlandon), amelyből kiderült: 15 év után először nem a Volkswagen Golf az európai vásárlók kedvence, hanem a Peugeot 208! Érdekesség, hogy a hosszúra nyúlt Golf-éra előtt, 2007-ben, éppen az a Peugeot 207 volt a kontinens legnépszerűbb modellje, amelynek helyét az új listavezető kb. 10 éve átvette a márka palettáján.
Összességében nincs sok oka az örömre az autóiparnak, ugyanis a 2019 óta tartó mélyrepülést ezúttal sem sikerült megtörni: 2022-ben 11,31 millió új gépkocsit adtak el a vizsgált országokban, ami mintegy félmilliós visszaesés 2021-hez képest, a Covid előtti utolsó teljes évhez viszonyítva pedig már csaknem 30%-os a csökkenés. Pontosan tudjuk azonban azt is, hogy az ilyen nehéz időszakok mindig átalakulást hoznak, amelynek megvannak a maga nyertesei is – nos, a Peugeot 208 egyértelműen közéjük tartozik!
A 2012-ben debütált ötajtós ferdehátú legújabb generációja 2019 óta van az utakon, és annak idején rögtön be is zsebelte az Év Autója címet. Ami a francia gyártó számára még fontosabb, a mifelénk 1.2 literes benzines, 1.5 literes dízeles, valamint tisztán elektromos (e-208) változatban kapható városi kisautót a vevők is díjazták a kezdetektől. Tavaly 5%-os növekedés után átlépte a 200 ezres értékesítési határt, ezzel a 2021-es 3. hely után immár Európa legkelendőbb járművének számít.
A dobogó legfelső fokát másfél évtizedre kisajátító Volkswagen Golf közben – 14%-os visszaesés után – egyenesen az 5. helyig zuhant, azaz a Dacia Sandero (2.), a VW T-Roc (3.) és a Fiat 500 (4.) is megelőzte. A további sorrend a top10-ben: Toyota Yaris, Opel Corsa, Hyundai Tucson, Dacia Duster és Renault Clio. Nagyon kopogtat a közvetlen élmezőny ajtaján az eladásait egy esztendő alatt megötszöröző Tesla Model Y, amely legjobb tisztán elektromos autóként a 13. pozíciót foglalja el a rangsorban. A Teslánál márkaszinten is elégedettek lehetnek a friss statisztikákkal, a mögöttünk hagyott évben ugyanis 233 ezer példányt adtak el Európában, ezzel maguk mögé utasítottak olyan nagy múltú brandeket, mint a Seat, a Mazda vagy épp a Suzuki.
A fenti toplistát böngészve még egy dologra érdemes felhívni a figyelmet. Miközben az új modellekről beszámoló híreket látva időnként úgy tűnhet, mintha már mindenki csak SUV-okat akarna gyártani, a jelek szerint – ebben a 30 országban legalább is – egyelőre a kisautó-szegmenssel lehet igazán nagy volumeneket produkálni, a legjobb 10-ből ugyanis (még) csak a T-Roc, a Tucson és a Duster képviselika a szabadidő-autós vonalat.